Svartdalspigger mm (09.08.2008)

Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 09.08.2008
Store Svartdalspiggen (2,174m) 09.08.2008
Søre Svartdalspiggen (2,065m) 09.08.2008

Uansett om det var dårlige værmeldinger bestemt askogoll og jeg at vi ville på topptur. Målet denne gangen var som før,- abisiøst. Vi skulle begynne med Slettmarkshøer, forsette videre med Søre Langdalstinder, Mesmogtind og tilbake og opp på Langedalstinden og avslutte med alle Svartdalspiggene. En laaang tur som bør gås under fine forhold. Det ble det ikke denne dagen og vis bestemte oss for å droppe de Søre Langedalstindene og Mesmogtind.

Ved Gjendesheim traff vi igjen, helt tilfeldig, Turid og Arne fra Tinderangling.no som også skulle på tur. De skulle inn Svartdalen til Vestre Leirungstind og noen av Knutsholstindene. Kjempetrivelig med en prat med dem som har vært myyyyye på tur!! Turen begynte dårlig. Skikkelig regnvær og snø på toppene. Et feil veivalg, selv om GPS´n fortalte det rette, gjorde at vi krysset elva på feil bro og dette resulterte i at vi måtte krysse et par elver før vi igjen var på rett sti på rett side av elva...å krysse disse elvene på våte steiner er farlig....Etterhvert kom vi over på rett plass, og begynte stigningen oppover mot Slettmarkshøe. Været var ufyselig og det ville bli en lang dag...

Stigningene gikk raskt unna med askogvoll først i bakkene. Det lå 10cm våt nysnø da vi nærmet oss 2000m og var en meget stor kontrast til hvordan været hadde vært for bare en uke siden. Var på Kyrkja i blikkstille og 25 grader i shorts...langt fra det idag ja. En ting er iallfall bra med all denne tinderanglingen. Synes jeg kommer raskt opp til 2000m og det må være et godt tegn!! Sikten var dårlig og ikke lett å få noen bilder idet hele tatt til tider oppe på Slettmarkhøene. Glimtvis ble det noen sprekker som gjorde at vi så hvor vi gikk. GPS er greit å ha! Ser man i boka over topper over 2000m i Norge, ser man at det er en gul trekant ned fra Slettmarkhøe. Det er helt riktig!!! Denne dagen med de forholdene var det ikke trivelig på eggen ned derfra. Våt snysnø gjorde det glatt og utrivelig og askogvoll mente han nesten fikk julestemning der opp i snøen...for snøbyger fikk vi også noen av. 9 august!!! Stusselige greier. Vi skimtet også kandidattoppen lenger borte på eggen og jeg ville gjerne ha med meg den! Askogvoll var litt lunken til dette, men fikk nå lurt han med opp på den. Vi gikk litt ned i ura fra eggen nord for denne og så bratt klyving opp! Fin 10meters topp dette!

Morten har også satt opp en trekant som markerer svært løs ur ned mot bandet mellom Slettmarkshøe og Søre Svartdalspigg. Helt riktig. Guffent ned her,- spesielt ved våte forhold. Vel nede var vi rimelig glade og fornøyde. Været hadde blitt bedre også. Det var noe varmere og sola tittet fram enkelte ganger. Etter en pause startet klyvingen opp mot den Søre Svartdalspiggen. En gul trekant her er også på sin plass her. Litt vanskelig med rett rutevalg og noe mosegrodde sva,- gjorde klyvingen litt utfordrende og ekkel. Opp kom vi og så den flotte Langdalstinden sørøst for oss. Etter en kort pause med cola og mat gikk vi ca 50 høydemetere ned i skaret og økte pulsen oppover de ca 200 høydemeterne opp til toppen. Mesmogtind kom nærme nå,- og jeg er vel glad vi ikke skulle opp der denne dagen. Den får vi heller ta sammen med de Søre Langedalstindene og Kvitskardtind en annen gang.

Nå bedret været seg betraktlig og snøen var borte på Svartdalspiggene. Vi gledet oss til turen over ryggen her. En artig rygg med noe klyving enkelte plasser. Flottere utsikt enn det er på Store Svartdalspiggen skal man lete lenge etter. Kommer høyt opp på min liste iallefall. Vel framme på Nørdre Svartdalspiggen kom vi etter 10 timer. Turen ned til Gjendesheim synes vi var lang,- og vi brukte vel ca. 2,5 timer ned. Totalt altså 12,5 timer og ca 2350 høydemetere og 26km gjorde oss rimelig slitne i knea. 8 nye topper med den 10metringen på ryggen sørøst for Slettmarkshøe. En flott tur over mange topper med alt slags vær som anbefales....dog ikke i regn og slaps. På Gjendesheim traff vi igjen Turid og Arne . Toppturer og erfaringer ble diskutert over et glass øl og vi ønsket dem lykke til videre med prosjektet deres!