Skogshorn og Skarvanfjellet (23.10.2023)  6

Start point Skogshorn P-plass (895m)
Endpoint Skogshorn P-plass (879m)
Ascents Skogshorn (1,728m) 23.10.2023 12:08
Skarvanfjellet (1,735m) 23.10.2023 13:32
Visits of other PBEs Skogshorn normalvei sti (895m) 23.10.2023 09:30
Skogshorn p-plass (895m) 23.10.2023 09:30
Skogshorn rasteplass (984m) 23.10.2023 09:30
Start date 23.10.2023 09:29
End date 23.10.2023 15:45

Skurv i går - Skarv i dag

Jeg hadde to registerte feriedager som jeg ikke hadde tatt ut i august og fant ledige dager på jobbhytte på Lykkja noen dager i oktober. Reiste opp på fredag og ønsket å gå to lengre og en kortere tur med oppholdet fra fredag til tirsdag. Lørdagen var dog ganske stusselig så det ble en kort tur. Søndag ble det tåketur til Skurvefjellet så det var litt skuffende å stå opp til tjukk tåke også denne mandagen. Men værmeldingen meldte sol og jeg kunne vel innimellom skimte klarvær høyere opp i lufta - når jeg sjekket fra hytteterrassen.

Valgte å kjøre og betale 75 kroner for parkering, i stedet for å gå de 800 meterne det er fra hytta og bort til Skogshorn P-plass. Startet å gå 09:30, en time senere enn i går. Derfra gikk det oppover sti og trapper. Først når jeg kom til ca 1100 moh så var tåken et tilbakelagt kapittel. Da hadde jeg fri sikt til Skogshorn samt en av fortoppene til Skarvanfjellet.

Det er bratt opp Skogshorn, men uten vind og over tåkehavet var det utrolig flott. Tittet bort på Hundsennvatn - der jeg fisket i sommer - islagt for anledningen.

Innimellom litt kronglete å gå på grunn av snø, men enkelt der trappene var. Plukket en geocache ved trappetoppen og tok siste bratta opp mot toppen. Jeg kjente hele tiden at jeg hadde en tur i beina fra dagen før, så det gikk ikke fort.

2 timer og 45 minutter fra jeg startet var jeg oppe på toppen. Landskapet var fantastisk med forblåst snø i flotte formasjoner. I tillegg vakkert med tåkehavet som lå som et teppe over landskapet, lenger ned.

Det ble fotosession på toppen og jeg satte meg nede i "borgen" for en matbit. Når jeg satt der - i sola - så falt en del av snøen fra korset ned.

Ferdig med lunsj og vurdering av ruten videre, evnt tilbake. Men hadde energi nå og valgte å gå mot Skarvanfjellet. 1,5 km i luftlinje men drøye 200 høydemeter ned, før opp igjen til ny topp. Valgte å gå en drøyere runde enn luftlinje, for å holde høyden oppe en del. Det var nok en bra rute, sett i ettertid. Opp mot Skarvanfjellet var det ganske tungt å gå. Mye snø og glatte steiner gjorde at jeg knotet en del opp bratta. Men flott på toppen der også i dette forblåste landskapet. Så tilbake til Skogshorn som jeg var på en time tidligere. Der var det noen folk, kunne jeg skimte.

Jeg tok også her en geocache før jeg gikk ned over et par fortopper og så ned i dalen mot enklere føre. To nye geocacher ble funnet før jeg var tilbake på stien til Skogshorn. Tilbake ved bilen var jeg 6 timer og 15 minutter etter at jeg forlot den. Den sto alene da jeg gikk og sto alene når jeg kom tilbake.

Men fantastisk flott tur i sol, vindstille og snødekket landskap. Herlig!

Første glimt av sol
Første glimt av Skogshorn
Klar sikt til Skogshorn
Over tåkehavet
Bratt
Brattere
Snøen falt av korset etterhvert