To Skurvefjell (22.10.2023)

Start date 22.10.2023 08:22
End date 22.10.2023 13:50

Skurvefjell x 2

Jeg hadde to registerte feriedager som jeg ikke hadde tatt ut i august og fant ledige dager på jobbhytte på Lykkja noen dager i oktober. Reiste opp på fredag og ønsket å gå to lengre og en kortere tur med oppholdet fra fredag til tirsdag.

Lørdagen var dog ganske stusselig, værmessig - så det ble bare en kort tur fra hytta til Storhovda. Det blåste skikkelig mye - så det var nok et fornuftig valg. Søndagen var spådd ganske grå, men lite vind. Jeg sto derfor opp litt tidlig og kjørte fra hytta samtidig som soloppgangen. Ca 0830 var jeg turklar fra Fetjane innerst i Lykkjestølvegen. Der har jeg vært mange ganger med familien. Ungene elsker å bade i Fetjanåe, på sommeren. Vi har også tatt turen opp til Såta en gang.

I dag var det grått og ca -3-4 grader kaldt.

Det gikk greit oppover stien. Så at noen hadde gått opp og ned stien og de sporene tok av til venstre, oppe ved Såtatjerne. Utsikten derfra oppover var ikke tilstedeværende. Det var helt grått, men fortsatt lite vind.

Det fine på denne tiden, når det har kommet litt snø - er jo at stiene synes veldig godt på lang avstand. For der lyng og buskas ikke blir helt hvitt - så er stiene som hvite streker i landskapet. Så stien jeg skulle oppover lia - i den grad tåken tillot det og så dessuten sti også på høyre side som jeg antar går mot Nibbi.

Det var fin temperatur å gå i - gitt hva jeg hadde av klær - så det gikk i rolig og behagelig tempo oppover. Når man går alene er det jo kun en selv man trenger å tenke på og det er noe av det jeg liker best. Går når jeg orker - står når jeg trenger - ikke noe jeg skal rekke!

På ca 1350 moh så flatet det mer ut og jeg måtte gjøre veivalg. Hadde lastet ned to spor og det ene gikk ganske rett opp fjellsiden. Det andre gikk videre vestover et stykke og så opp. Siden det var kommet en del snø samt at det var mye glatte steiner - så valgte jeg ruta mot vest, selv om denne ville være noe lenger. Hadde det vært tørt og fint, ville jeg nok tatt rett opp - men spesielt den siste delen så ut til at kunne være noe risikabel. Er man alene så må man også ta visse forholdsregler.

Når jeg så tok til høyre (nord) mot toppen så var det ganske greit å komme fram. Hadde et øyeblikk der jeg mistet retningen, men det ble ikke mange meter bom likevel. Opp 75 høydemeter til så kom jeg til et mer åpent landskap - før det igjen skulle stige kraftig mot toppen. De neste 300-350 høydemeterne gikk nå ganske raskt fordi det var rett strekning hele veien. Bratt, men helt uproblematisk å gå. Dog er det litt vrient å vite hvor man går igjennom snøen og hvor man går oppå snøen. Prøvde derfor å gå på steiner, der det var mulig. Når jeg passerte 1700 moh så flatet det igjen ut og de to toppunktene på Skurvefjellet kunne forseres. Det var nå tettere tåke enn noen gang, så jeg hadde ingen utsikt. Dessuten blåste det nå ganske heftig så den svette lua ble stiv av is og skjegg og øyenbryn begynte å ise.

Jeg måtte da ta neste valg. Gå rundt Mørkedalen og via Nibbi tilbake - eller gå samme vei tilbake. Vær, vind og manglende utsikt gjorde at jeg valgte det siste. Så får jeg spare Nibbi til en dag med bedre vær...

Ned gikk jeg mye på samme spor som opp. Dog noe mer effektiv rute fra 1500 moh og videre ned, til jeg ubevisst krysset mine spor og gikk meg litt bort igjen. Oppdaget det og korrigerte ruten. På 1400 moh bestemte jeg meg for å gå bortom Skurvefjellet Sør og vaset i snø bort dit. Litt ugunstig rute til men effektiv tilbake. Der er det nok veldig flott på fine dager. Jeg så da ned i Hemseldalen og skimtet skiløyper, Hemsila og Ulsåk.

Fant meg så en vardet retning mot nedstigningen til Såtatjerne. Nå gikk det ganske så raskt den siste delen. Måtte ta bilde av to av fossene i Fetjanåe - den øverste er vel Hemsedals mest populære instagrammotiv. Men ingen som badet i dag...

Toppvarden i -6 grader og kuling...
Ble rimelig isete i skjegget på toppen
Rim på steiner og snø på bakken. Var i en svart/hvitt verden
Skurvefjellet Sør
Skurvefjellet Sør med litt utsikt til Ulsåk
Nedstigningen mot Såtetjerne
Hemsedals mest fotograferte foss? I hvert fall sommerstid...
Her har familien badet noen ganger. Ikke så enkelt i dag