Sålell til Ilvetjørni (16.09.2023)  4

Start point Sålell (1,164m)
Endpoint Ilvetjørni (1,614m)
Ascents Nordvest for Nørdre Kvitingskjølen (1,874m) 16.09.2023 17:45
Ilvetjørnhøi (1,873m) 16.09.2023 18:53
Visits of other PBEs Sålell/Soleggen bomvei (500m) 16.09.2023 13:12
Start date 16.09.2023 13:56
End date 16.09.2023 19:56

Årets tur til Jotunheimen, en måned forsinket pga jobb. Dag 1

Kjørte hjemmefra kl 08 på lørdag morgen. Stoppet først på Otta for å ta en burger og var på Såhell P-lomme ca klokka 13:15. Rigget sekken og en liten sekk på sekken (!). 13:45 la jeg i vei mot Ilvetjørni. Fulgte et GPS-spor fra en som hadde vært på Kvitingskjølen. Ganske fort merket jeg at sekken jammen meg var tung. Men planen var to netter i telt oppe ved Ilvetjørni - så litt stæsj må man jo ha.

Været var grått og det var litt sleipt og glatt så noen glipptak ble det på vei oppover. Måtte ta en del pauser på veien. Formen er ikke den beste og sekken hjalp ikke på lettbentheten akkurat.

Jeg kom meg over Veslkjølen og videre opp til toppen med det klingende navnet Norvest for Nørdre Kvitingskjølen (1874 moh). Derfra valgets kval... Gå over Nørdre Kvitingskjølen (2025 moh) eller ned i skaret mot Ilvetjørni, med nødløsning å gå opp over Ilvetjørnhøi. Jeg kom meg ganske langt ned i skaret, men nå var det snøfokk og tåke. Når jeg nærmet meg "kanten" så måtte jeg velge nødløsningen opp over Ilvetjørnhøi (1874 moh). Gitt vær og føre var nok det tryggest. Men det kostet meg en del tid og jeg var ikke framme ved tjernet før klokka 1935, kun 12 minutter før solnedgang. Været lettet ned fra Ilvetjørnhøi men det blåste en del.

Jeg fikk rigget teltet før det ble mørkt. Og litt etter klokka 20:30 så lå jeg i posen. Orket ikke styre med mat så det ble kun en skive med smøreost, før natta. Ganske så sliten...

Klar for tur ved Sålell...
Merket fort at sekken var j... tung og at det gikk smått
Den forbasket tunge sekken
Nordvest for Nørdre Kvitingskjølen i snøfokk
Ilvetjørnhøi. Her skulle jeg jo ikke vært...
Ilvetjørni - first sight. Rett før solnedgang
Rakk akkurat å få opp teltet før mørket kom sigende. Ikke snø da jeg la meg!