Kolsås (23.12.2020)  6

Start point Edelgranveien (130m)
Endpoint Edelgranveien (130m)
Ascents Nordre Kolsås (379m) 23.12.2020 09:07
Gråmagan (296m) 23.12.2020 09:41

Først opp klokka 0730, ordnet meg litt - vekket ungene og gjorde oss klare for å vekke kona med bursdagssang på senga. Det gikk unna på ganske kort tid - men alle ville sove igjen.

Jeg så at himmelen begynte å bli flott og kom på at sola skulle opp litt over 0900. Bråbestemte meg derfor for en tur til Kolsås for å få med soloppgangen. Rasket sammen noen klær, fant ikke ønsket jakke og valgte en annen - og la på vei 08:05. GPS'en kranglet den første hundre meteren og startet ikke før jeg var kommet godt oppå gangveien.

Startet i et ganske kjappt tempo og kom på at jeg ikke hadde verken spist eller drukket noe. Merket etterhvert hardkjøret og det gikk saktere etterhvert. Litt stressa for jeg husket ikke klokkeslettet.

Fulgte den gamle stien, selv om den er omdiriget på ca 265 moh. Gikk ikke bortom utsiktspunktet som ser rett mot husene for å være sikker på å komme opp tidsnok. Det var veldig glatt både på steiner og røtter, og bløtere enn jeg trodde det ville være - det var tross alt et par minusgrader.

Vel oppe ved Nordre gikk jeg bortom utsiktspunktet. Der satt en pakket person og en person drev med kamera. Så sjekket jeg tidspunktet for soloppgang, som var 0919. Klokka var bare 0907, så jeg hadde plutselig god tid.

Gikk så på den neste kollen og så at der var det enda finere utsikt, før jeg gikk til Nordre Kolsås og tok et par bilder. Derfra tilbake til plassen jeg hadde funnet. Satte med med på hanskene og ventet de 5-6 minuttene til solen skulle bryte. Den var helt presis og jeg fikk noen flotte bilder.

Så gikk jeg via Nordre, ned til Setertjernet, via Gråmagan og bushet min vanlige "sti" over til utsiktspunktet som ser rett hjem.

Da jeg kom hjem hadde kona og dattern nettopp stått opp. Gutta på 15 år lå fortsatt og sov. Flott tur!!!

Start date 23.12.2020 08:10
(UTC+01:00)
End date 23.12.2020 10:34
Første bilde, rett før stiskillet mellom gammel og ny sti. Tatt på ca 250 moh
Utsiktpunktet ved Nordre Kolsås
Himmel i flotte farger
Nordre Kolsås
Himmel gjør seg klar til soloppgang
Himmelen fra Nordre Kolsås
Himmel fra spotplassen
Satte meg ned og ventet på soloppgangen