Kolsås med jentungen (21.02.2020)  5

Ascents Kolsås NØ (335m) 21.02.2020 10:00
Nordre Kolsås (379m) 21.02.2020 11:19
Gråmagan (296m) 21.02.2020 12:17

Etter ganske uggent vær i forkant ble det en flott og deilig formiddag i dag. Dattern min på 9 år ville være med på tur, de to tvillingene på 14 år ville ikke. Jeg tok denne fredagen fri, som siste dag i vinterferien til ungene.

Vi gikk ut hjemmefra litt før klokka 10:00 og la i vei mot Kolsås. På veien så vi blåveis. Det er ikke riktig for denne årstiden, men det er jo vinteren som aldri kom. Nådde toppen 11:19 og det gikk greit - uten mas eller klaging fra datra. Det blåste på Nordre så vi bestemte oss for å prøve å finne en plass i le. Gikk så ut mot Sør-Vest toppen men der blåste det også mye. Så gikk vi til Sør-Øst toppen, med den beste utsikten. Satte oss ned litt og jentungen fikk klatret litt. Der var det flere folk, blant annet tre unge tyske jenter. Hørtes ut som de likte utsikten!

Så gikk vi ned mot Sætertjernet, men før det klarte 9-åringen å gå skikkelig på ratata. Hun fikk ordentlig vondt i rumpa og det ble litt gråting. Men vi ble enige om at det beste er å "bite tenna sammen".

Så vi gikk til tjernet og så ut mot Gråmagan. Litt tregere pga jentungens fall, men det gikk likevel ganske greit. Litt mindre enn en time senere enn Nordre topp, så nådde vi Gråmagan. Her tok vi oss også en liten pause, før vi gikk videre. Det var nå skyet over, så vi prøvde å forte oss litt. Vi gikk ned mot stien som går på nedsiden av Gråmagan og tilbake mot Knabberud og så tilbake hjem igjen.

En fin tur denne dagen!

Blåveis i februar!!!
Dagens første hoppetopp
Nordre Kolsåstopp
Nordre Sør Øst, dagens andre hoppetopp
Nordre Sør Øst. Høyt, høyt...over Bærum!!!