Griningsdalshøe og Dyrtjørnhøe (23.08.2019)  5

Dyrtjørnhøe (1,687m) 23.08.2019 13:11
Refjellet Sør (1,612m) 23.08.2019 14:05
Visits of other PBEs Griningsdalsvegen manuell bom (962m) 23.08.2019 08:50

Etter å ha vært «værfast» i går så var det i dag klart for ny tur. Opprinnelig var planen å prøve meg på Tjønnholstinden, men snø i går og regn og tåke i dag gjorde at jeg endret planen.

Etter å ha vært her oppe i Sjodalen noen år nå så har jeg sett meg ut noen topper jeg har lyst til å gå. Var på Stuttgongkampen med ungene i fjor sommer, og hadde da en liten tanke om å gå bort til Griningsdalshøe, men de tre kilometerne ble for langt for jentungen på, da 7 år. Må hele tiden passe på å ikke presse for hardt, så jeg ikke tar bort gleden. Vanskelig…

Jeg kjørte fra hytta og inn Griningsdalsveien. Glad de tar Vipps for cash har jeg jo aldri lenger. Nå kunne man overføre penger innen et døgn, så jeg på lappen – så helt håpløst var det jo uansett ikke.

Tok det rolig innover for det er jo noe ferdsel, men møtte ingen biler. Rett før gården helt innerst fant jeg en lomme å parkere på, som passet utmerket ift hvor jeg skulle gå opp. Parkerte litt over klokka 09:00 og la i vei etter ca fem minutter. Selv om det var spådd mye vind så var det ganske stille nede i dalen. Så jeg ble ganske varm på vei oppover og det er jo ganske bratt. Men fint å gå med utsikt hele veien, så motivasjonen var på topp. Eneste aber var blemma under fotbladet, fra turen for to dager siden – men når jeg ble var så gikk det helt greit.

Etter hvert kom jeg meg opp i høyden og da kom også vinden. Så jakka måtte på og det hjalp ganske mye. Det høyeste punktet nådde jeg ca klokka 10:45. Det blåste det katter, men jakka tok av vinden. Til neste topp var det halvannen kilometer, men det var et lettgått terreng. Et par reinsdyr hadde samme retning som meg, men holdt seg på lang avstand. Egentlig var det en lettelse å se mot Tjønnholstinden, som lå inntyllet i tette skyer og tåke – som alle andre topper der borte – mens jeg hadde fin sikt i alle retninger.

Bratt opp fra Griningsdalen
Gården innerst i Griningsdalen
Griningsdalskampen
Ingulsjøen
Griningsdalshøe
Sjodalsvatna fra Griningsdalshøe
Reinbue mot Nubbene

Klokka var 11:10 da jeg var på midten der det også var en flott varde. Der var det skikkelig kuult å se ned til Geitegården i Griningsdalen. Følte nesten at jeg så rett ned på den!

Rett ned i Geitegården i Griningsdalen

Under ti minutter senere var jeg på det andre punktet jeg skulle innom her oppe i dag, Nordvesttoppen. Den sees på avstand som en veldig markert del av toppen. På avstand ser denne høyest ut faktisk, men sånn er det ikke. Dog snakker vi om kun 6 meter forskjell.

Sjodalsvatna fra Nordvestre Griningsdalshøe
Nordvestre Griningsdalshøe

Neste mål var Refjellet Sørvest, og jeg tenkte å prøve å gå luftlinje. Men på vei ned i dalen valgte jeg en litt annen rute, som jeg antok ville være tørrere enn å gå rett fram. Igjen var dette et ganske lettgått område, men jeg stoppet mange ganger og nøt den frodige naturen. Oppe på toppen var jeg ca klokka 12:30, og det var en skikkelig «rusttopp». Rød knaus som nok er ganske mye hardere enn omgivelsene. Godt å se at jeg ikke skulle mye ned, før jeg skulle opp mot neste mål.

Refjellet Sørvest, en skikkelig "rødtopp"

Neste mål var Dyrtjørnhøe, den høyeste i dag og «dronninga» i dette området. Det var mindre vind enn på Griningsdalshøe, til og med på toppen som jeg kom til klokka 13:10. Der oppe kunne man se 360 grader til alle kanter, men lavt skydekke på alle 2000-meterne hindret jo litt. På toppen fant jeg meg en liten bergsprekk der jeg tok matpause i le for vinden. Da jeg var klar til å gå videre kom det noen små dråper regn, men ikke mye.

Fra Dyrtjørnhøe mot Sjugurdsjødalen
Fra Dyrtjørnhøe mot Griningsdalshøe
Fra Dyrtjørnhøe mot Skåbu

Siste topp i dag var Refjellet Sør. Ikke mye av en topp egentlig, men en knaus på en fjellslette – men like fullt en topp da. Herfra var det straka vegen mot bilen, som var ca 3,5 km i luftlinje unna.

Dyrtjørnhøe sett fra Refjellet Sør

På vei ned var det frodig og delvis vått – men ikke verre enn at jeg kom meg greit fram. Reinsdyr møtte jeg på også. Først en litt større flokk og så et par på vift…

Reinsdyr ved Dyrtjørni
Dyrtjørnlii

Det gikk ganske raskt her og jeg var tilbake ved bilen klokka 15:11, som «ferdskriveren» sier er 6 timer og 7 minutter etter at jeg forlot den. I underkant av 13 km og nesten 1.200 høydemeter var bra syntes jeg.

Dette er et område jeg anbefaler. Man MÅ ikke bare gå 2000-metere!