Sikkilsdalshøe med ungeflokken (01.08.2019)  6

Start point Maurvangen (976m)
Endpoint Maurvangen (970m)
Ascents Sikkilsdalshøe (1,778m) 01.08.2019 10:03
Visits of other PBEs Besseggen Fjellpark (970m) 01.08.2019 10:06
Besseggen fjellpark parkering (964m) 01.08.2019 10:06

Sikkilsdalshøe 1.8.2019:

For tredje sommer på rad hadde jeg med ungene på hytte ved Øvre Sjodalsvatnet. Gutta på 14 år og jentungen på 8 år trives her oppe. Kona var hjemme og jobbet.

Vi kom opp dagen før og da var været bare sånn passe. Denne torsdagen derimot var det strålende sol og nesten ikke vind.

Fra hytta tar det bare 10 minutter å kjøre. Parkerte på campingen på Maurvangen klokka 1000 og la i vei noen minutter senere.

De første kilometerne i småskogen var for så vidt greie, men jeg var litt bekymret for at ungene kanskje kom til å synes det var kjedelig på returen. Den tid den sorg… Vi beveget oss ganske effektivt og først var det ganske flatt i en lang periode. På første høydedrag, etter ca en halvtimes mars – måtte vi ut på knausen for å se det første glimt av utsikt. Allerede fint, men ikke flott – som jeg visste det kom til å bli på toppen.

I starten ville jentungen legge steiner på alle varder, noe hun etter hvert fant ut at ble for ambisiøst. Jeg sa hun kunne gjøre det på veien tilbake, om hun orket (noe hun selvsagt ikke orket), så var alt greit.

Etter en time og tre kvarter var vi ved stidelet ved Sikkilsdalen og vi tok oss en rast i en litt lengre pause enn vi hadde tatt tidligere. Herfra startet jo også den store oppstigningen.

I starten gikk det greit, men jentungen syntes det var slitsomt. Guttene var supre som motivatorer, ikke minst når fattern selv syntes det ble vel mye sutring. Men alle syntes utsikten bare ble finere og finere, og det var en bra motivasjon i seg selv.

Litt før klokka 1400 nådde vi «fortet» på toppen. Denne formasjonen som ser ut som en festning. Der ble det en liten fotosession før vi satte oss på nedsiden for en mat- og drikkepause. Det ble ikke så lange pausen fordi ungene ville rekke denne lille kolonialen som ligger rett ved hytta – og da hadde vi egentlig bare tiden av veien å gå på (spesielt ihht min beregning som var en time for lite).

På vei ned ønsket vi å gå rettere linje og vi prøvde oss på det. Konklusjonen etter hvert var vel at vi nok burde gått stien, men da fikk vi nå i hvert fall sett litt flere reinsdyrgevirer enn hva som lå langs stien. Da vi etter hvert kom oss inn igjen på stien tenkte vi å sette opp farten, men nå var jentungen ganske sliten og hun klarte ikke gå i normalt tempo. Som jeg delvis fryktet så var det langt å gå i småskogen tilbake til campingen. Vi var der ca 1655, som var ca 10 minutter for sent for å rekke butikken – hvis jeg bare hadde regnet riktig. Butikken stenger 1800 og vi hadde derfor plutselig veldig god tid. Likevel glad for at vi gikk for å rekke den, for å friste med is og brus var liksom det eneste jentungen responderte på.