Norsken og dansken til Besshøe (27.06.2019)  5

Ascents Besshøe (2,258m) 27.06.2019 15:37
Visits of other PBEs Bessheim Fjellstue og Hytter (960m) 27.06.2019 09:14
Utsiktspunkt Besshøe (2,258m) 27.06.2019 15:37

Norsken og dansken på tur til Besshøe.

Hørt om Norsken og dansken (samt Svensken som nå ikke var med, men vi møtte to svensker)?

I hvert fall… Jeg har en dansk venn som har vært en del i Norge, fordi hans mor opprinnelig er fra Norge. Derfor har han gått noe i norske fjell, i Romsdalen der han slektninger er fra. For noen år siden ble vi kjent og jeg sa den gang at han bare måtte si fra om han ville være med meg på tur en gang. Etter det har jeg ikke hørt noe mer om det, før hans mor tok kontakt med meg, før julen 2018 i forbindelse med hans 50-års dag. Han hadde snakket om å komme til meg, men han fikk ikke rotet seg til det. Så gaven fra moren og kona var å sponse en tur til Norge, gitt at jeg fortsatt ville ha han med på tur. Det ville jeg selvsagt og jeg bad han med på fjelltur – og nå var dagen kommet.

Vi kom opp på hytta jeg leier ved Sjodalsvatnet, sent på kvelden før – og sto opp sånn passe tidlig. Jeg ordnet med havregrøt som frokost, noe som egentlig ikke falt i smak verken for dansken eller meg selv. Men vi spiste det opp – pakket og kjørte til Bessheim Derfra startet vi vår vandring klokka 09:15 oppover langs Bessa.

Dansken satte i gang med stort pågangsmot og høy fart, og jeg lurte litt på hvor lenge det ville vare. Vi nøt etterhvert utsikten og den flotte elva. På en av de øverste fossepartiene var det fortsatt igjen litt snø, som hang som en bro over elva. Tipper denne broa ville falle ned ganske snart, men et kult skue var det.

Etterhvert kom vi oss opp på flata mot Bessvatnet og det hadde gått ganske fort. Der tok vi igjen et svensk par som gikk på tur. De spurte litt om veien til Besseggen som de kanskje skulle gå. Jeg viste de to ruter og de ville gå langs vannet.

Med Besshøe i sikte syntes fortsatt dansken at det ikke virket så stort og langt, og var enig med meg at det ikke ser ut som 4 km fra elveutløpet til Grotåe. Fra Grotåe så startet stigningen for alvor og det gikk ganske greit. Men det var tungt i det flotte været.

Dansken syntes nok det virket langt og sa flere ganger på vei opp at det var mye tyngre enn han trodde. Det syntes jeg også denne dagen, men vi bet tenna sammen og kom oss helt opp. Men jeg kom ut av tellingen på hvor mange ganger han sa "hold nu kæft mand!" Der var det periodevis helt vindstille og utsikten til alle kanter var helt fantastisk. Vi tok noen bilder og kikket oss rundt før vi satte oss litt i le for vinden som kom og gikk. Vi var alene på toppen i noen minutter, før det kom tre andre, samt en hund. De satte seg også ned og nød utsikten og litt mat, og ble der litt lenger enn oss.

Vi tenkte egentlig å gå på nordsiden av breen og følge høydedragene på returen, men kom ut litt feil og gikk ned på høyre siden (samme side som vi kom opp). En stund hadde vi fortsatt planen om å følge retningen mot høydedraget, men etterhvert fant vi ut at dette ble en veldig tøysete vei. Så vi valgte til slutt med å gå tilbake til stien ned mot Grotåe, og derfra samme vei tilbake som på vei opp. Vi brukte sikkert en time ekstra på dette - men det vi var ved greit mot, i hvert fall dansken. På vei opp måtte jeg prøve å motivere han - men på vei ned så hadde rollene snudd og jeg hatet litt da jeg forstod at vi gikk så klønete. Dansken var dog ved godt mot og frykten han hadde hatt for å gå ned var snudd til ren glede.

Vi var tilbake ved Bessheim ca klokka 19:40 og kunne kjøre slitne tilbake til hytta, der dansken vartet opp med frikadeller…

Min tredje gang opp til Besshøe dette, og den første i strålende vær. Dog ikke sikkert at jeg kommer til å gå opp hit noen flere ganger nå, så takk for meg.

Snøbro over Bessa
Utsikt over Bessvatnet på vei opp