Moliksåsen og omegn (19.05.2019)  5

Start point Elveli (126m)
Endpoint Elveli (172m)
Vesleslottet (530m) 19.05.2019 16:56
Barlindåsen (510m) 19.05.2019 17:14
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 19.05.2019 14:50

Frua var så ubestemt på planen i dag, så jeg fikk liksom aldri lagt min egen plan. Men hun og guttene skulle av gårde og jeg måtte sørge for at dattern vår kom seg til og fra bursdag. Til min overraskelse kom de andre hjem mye tidligere enn jeg trodde, så da fikk en av gutta hente søstern sin så fattern kunne dra på tur.

Syklet fra Elveli ca 1450 forbi Pipenhus og opp forbi huset til Linus i Svingen (Kjelsås). Rekognoserte ankomst til to topper, som jeg kanskje skulle ta på returen - den ene åpenbart på beitemark. Nå er det ikke dyr ute så fin tid å ta den på...men!

Vel oppe - og det er ganske slitsomme bakker å sykle, kom jeg forbi Steinbruddet. Har tidligere sett navnet, uten å tenke over det - før det kom en geocache der samt at den dukket opp her på peakbook også. Så jeg dro med sykkelen litt oppi småskogen og låste den der, før jeg kløv opp blant stein og småskog.

Oppe på toppen var det en slags utsikt, så vel Taubanehytta på andre siden, ved klatrefeltet, og Heikampen, Seterberget og de andre toppene jeg har vært på.

Jeg gikk ned samme vei og syklet videre forbi anleggsvirksomheten ovenfor Langlidammen, og så tok jeg til venste inn skogsbilveien på nedsiden av Moliksåsen.

Den syklet jeg så langt det gikk an, la fra meg sykkelen og gikk rett opp til toppen. På toppen var det en gammel Kjentmannspost og en orienteringspost. Jeg har mange ganger tenkt at jeg må opp hit, mens jeg har syklet nede på veien. Fin utsikt der oppe.

Kjentmannsmerket på Moliksåsen
Moliksåsen mot Tryvann

Derfra holdt jeg høydedraget mot Nordtoppen. Midt mellom var det en liten "hammer" som lignet på en miniversjon av Revshammeren. Hadde kanskje fortjent en liten toppnote den også. Så høydedraget så jeg slapp ned på Pinslibonnmyra for den så ikke bra ut å gå på!

"Hammern" på Moliksåsen
Pinslebonnmyra. Anbefales ikke på sommerstid!!!

Mot Nordtoppen var det nesten som en puttisløype og åpenbart elgtråkk. Men det så nesten ut som en gammel løype altså, uten at jeg så noen merker eller skilt. Ved Nordtoppen hørte jeg dagens første orrespill.

Nordre Moliksåsen

Videre i luftlinje mot Vesleslottet. Har vært på Slottet før men ikke på denne siden altså. Det var ganske kupert men likevel mulig å løpe litt innimellom så det gikk ganske raskt.

Ved myra før høydedraget før Vesleslottet var det skikkelig fint. En "skute" som steg opp fra myra og jeg måtte gå nordover for å komme opp den bratte skrenten. Jeg kom meg opp og gikk ut mot "baugen" og der møtte jeg dagens flotteste utsikt. Høyt og åpent over myrene og ned mot Lysedammene. I vest så man Høgåsen/Kjerkeberget, Gopletjernshøgda, Stuevassåsen og jeg tror det var Oppkuven helt bakerst. Men peakbook-merket lå et stykke lenger bak, der man kunne se over til Slottet.

Vesleslottet mot Oppkuven
Vesleslottet mot Sørkedalen
Vesleslottet mot selveste Slottet

Herfra ned på myra og over mot Barlindåsen, langs Jonstjernet. Her var det mer skog og vanskeligere å komme fram med fart, så det var greit å komme opp. Oppe på Barlindåsen hørte jeg igjen orreleik. Mye lyd over myrene... Jeg synes det er spesielt å være oppe i marka, kunne se til Oslo og høre orreleik.

Fra Barlindåsen tenkte jeg først å ta luftlinje, men så at Almedalen var ganske dyp. Det ble derfor mer luftlinje mot Nordre Molikstoppen, før jeg derfra løp og gikk omtrent samme spor tilbake til sykkelen.

Nå var jeg ganske sliten, så jeg droppet de to toppene nede ved Kjelsås, for det var så deilig å bare rulle ned bakkene til bilen.