Fra Hindseter langs Veo og tilbake (14.07.2018)  6

Characteristic Trip by foot
Visits of other PBEs Stuttgongfossen parkeringslomm (873m) 14.07.2018

Vi leste om en rundtur fra Hindseter mot Veo og så langs elva opp og tilbake til Hindseter over myrene. Den ville vi gå.

Parkerte ved Stuttgongfossen og gikk i skogen bortover. Det ble faktisk litt langdrygt med skog og mose, skog og mose i 3-4 km. Ungene ble veldig utålmodige...

Men da vi kom til den gamle brua over Veo så kviknet de til. Flott gammel bro, som ligger "usynlig" fra dagens vei og bro.

Så gikk vi opp på ryggen til elva og et godt stykke oppover i denne gamle skogen. Selv om jeg kunne fortelle om skogens alder og vise fangstgroper, så klarte jeg ikke treffe ungenes triggerpunkter...

Et stykke opp så kunne vi se ned til elva og vi fant et lite tråkk som virket å føre oss til rett sted. Etterhvert var vi helt nede ved elva og hvilket sted! Fantastisk vakkert med klart vann, fosser og kulper og jettegryter i alle verdens mulige størrelser.

Vi fant oss vår egen kulp der ungene badet i det kalde vannet. Etter nok "pyse" tilrop hadde jeg ikke noe annet valg enn å ta et bad selv også. Bildet som viser meg i det jeg kommer opp igjen fra vannet er for kompromitterende, og er ikke lagt inn her. Ungene syntes det var deilig...

Vi var her en god stund og vi koste oss skikkelig. Så gikk vi opp og helt opp til brua som går over starten på Veogjelet, det får vi besøke en annen gang. Derfra over myrene tilbake mot Hindseter og bilen nede ved fossen.

Neste gang parkerer vi nok nærmere elva og nyter den, framfor den litt kjedelige skogsetappen - men for en dag i strålende sol og ikke et vindpust!

Avgang fra parkeringen
Den "usynlige" broa
Gammel skog og fangstgroper på elveryggen
Veoli
Vår idyll
I den sorte gryte
Ungene koser seg i vannet
Gammer'n (later som han) koser seg i vannet
Glade vandrere
Snart oppe ved "Gjelbroa"