Knappa og Butlern fra Elveli (16.08.2015)  5

Characteristic Bike trip
Ascents Knappa vest (510m) 16.08.2015 20:18
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 16.08.2015 19:12

Fin kombotur fra Elveli. Dro fra parkeringen ca kvart over sju og jeg skulle ta noen geocacher, blant annet på Knappa og en ved Butlern.

Jeg hadde egentlig litt jobb å ta igjen denne søndagen, men så tok fruen med alle barna på dagen - og da fikk jeg jobbet meg ferdig tidlig. Det åpnet for kveldstur og Knappen har stått på lista siden 8. august 2011. Da skulle jeg hit og på Kveldsrohøgda, men det ble for mørkt, etter at jeg var på den andre høgda. Så har den havnet litt i en "bakevje", men i dag bestemte jeg meg for å ta den.

Sykletopp forbi Grøttumsbråten og Finnerud. Jeg tok til venstre ved Fyllingsmalet og innover. På en av slettene hadde jeg utsikt rett mot Knappa og det var da ingen tvil om at det var den. En knapp som stikker seg ut fra omgivelsene...

Jeg syklet til veien sluttet og litt til og entret toppen omtrent fra Sleamyr. Det var bratt og kronglete og sykkelsko er ikke det beste fottøyet i terrenget. Etterhvert kom jeg meg til topps. I ettertid ser jeg at det er to "knapper" jeg besøkte den vestre. Klokka var nå 20:25.

Jeg hadde bestemt meg for at om jeg rakk å ta Knappa innen 2030, så skulle jeg forsøke meg på en geocache ved Butlerhytta. Derfor ble det trillestien over mot Langlia og så måtte jeg ta et valg. Opp Styggedalen og rundt eller mot Kringla og inn en traktorvei der. Jeg valgte det siste...

Traktorveien startet OK, men etterhvert ble den mer og mer ufremkommelig. Heldigvis hadde sauene i området tråkket ned mye av det høye gresset. Innimellom kunne jeg sykle, mens i andre deler måtte jeg trille. Etterhvert var det slutt på veien, som gikk over i sti. Over hogstfeltene var det vanskelig å se blåmerkingen for gresset var så høyt. Mot slutten av stien måtte jeg over et ganske omfattende trefall, som heller ikke er helt trivielt med sykkel på slep. Endelig var det bare 200 meter igjen og jeg hørte store bjeller. Der nede var det en "gjeng" med skikkelig svære kuer. Den biffen skulle jeg gjerne hatt tak i...

Jeg fant geocachen og signerte en logg mens fisken vaket i vannet bak meg. Utover det så var butleren ganske så stum.

På vei videre mot "fast grunn" måtte jeg brøyte vei i kugjengen. Må innrømme at jeg var litt engstelig for de var j... store. Heldigvis var de hakket mer redd enn meg, så de valgte panikkløsningen og løp det de hadde, først langs veien. Der stoppet de og forsøkte å stirre meg ut, før de sprang av sted.

På vei ned Styggedalen spratt det en elg ut i veien og fikk umiddelbart panikk. Vannvittig hvor fort den løper. Jeg syklet i 45 km/t og den løp fra meg. Etterhvert føyk den ut i skogen og fant vel etterhvert ut at den kunne roe seg.