Gyrihaugen og Mørkgonga, fra Lommedalen (21.06.2015)  5

Ascents Gyrihaugen (682m) 21.06.2015 20:55
Visits of other PBEs Mørkganga-Gyrihaugen-rundtur (120m) 21.06.2015 20:02
Mørkganga (550m) 21.06.2015 20:20

Parkerte på By i Lommedalen og syklet på vestsiden av Lomma innover mot Ringerike. Holdt stø kurs helt til Fjellsetra, der jeg tok til venstre og forbi.

Videre på veien helt inn til Skardstjernet der jeg parkerte sykkelen for en stund.

Derfra gikk jeg stien som skråer ned mot Steinsfjorden, et flott sted med mye fin utsikt.

Så tok jeg til høyre opp mot Mørkgonga, for andre gang for meg. Det gikk greit oppover og gjennom selve "porten".

"Porten"

Vel igjennom måtte jeg ut på spissen en tur, før jeg gikk videre mot Migartjernet.

Fra oversiden av Mørkgonga
Panorama over Steinsfjorden

Der tok jeg til venstre og rundløypa opp mot Gyrihaugen. Ikke samme vei som jeg tok første gangen jeg var her. Litt før klokka ni kom jeg opp på toppen, som har så utrolig flott utsikt.

On the top of the world, eller Gyrihaugen som vi sier på lokalspråket...
Gyrihaugen mot Norefjell
Gyrihaugen mot Kampeknerten og Mørkreiåsen
Gyrihaugen mot Gaustadtoppen

Jeg ble litt her oppe før jeg gikk ned på stien som går rett mot tjernet og da jeg kom ned valgte jeg å gå til venstre og følge stien som følger høydedraget tilbake til Skardstjernet.

På sykkel hjemover ble jeg syklende bak en stor elg, som heldigvis til slutt fant det for godt å løpe ut i skogen.