Middagskollen og stygg sykkelvelt (05.08.2014)  6

Middagskollen (520m) 05.08.2014 12:41
Nordre Middagskollen (514m) 05.08.2014 13:05
Visits of other PBEs Bjørnholt (360m) 05.08.2014 11:26

Ungenes andre dag på aktivitets camp og jeg hadde fortsatt fri. I dag var planen følgende.

• Sykle inn mot Kikut og ta to geocacher på Middagskollen.
  • På vei tilbake gå oppom kulpen mellom Hakkloa og Bjørnsjøen og fiske

Jeg hadde gjort klart alt på kvelden før. Sykkel i bilen, fiskestang (4 delt og som passer i sekken), fiskesnelle, og to-tre sluk/spinnere i en liten boks.

Nisten laget jeg på morran og jeg kjørte ungene dit de skulle og dro så rett til Hammern i Maridalen for å sykle derfra.

Første del gikk greit, men det er jo rett i melkesyremodus oppover mot Skjersjøen. Valgte vestsiden av elva for jeg synes liksom den er finere...

Videre også greit, med et par geocachestopp underveis. Så over ved Fortjern og på andre siden bestemte jeg meg for å sykle traktorveien og ikke bilveien (aner ikke hvorfor).

Det gikk greit det første stykket og jeg hadde bra fart. Men så skjedde det som har skjedd en gang før. En styreveske jeg har, hoppet av i en hump og falt ned i forhjulet, som låste seg. Jeg hadde ingen sjanse... Jeg fortsatte over styret, men med sykkelsko hang sykkelen fast i beina og ble med. Landet på skulder/panne (takk og pris for hjelmen) så det smalt i den harde grusen som lå akkurat der. I det jeg traff bakken så løsnet sykkelen fra beina og den ble kastet ut av veien og ut på den lille myra ved siden av.

Jeg kjente smerter i panna, i skulderen, i armen og på begge knærne - og i det jeg reiste meg opp så jeg at jeg blødde fra alle "spisse" kroppsdeler (albuer, knær osv). Oppå hånda så var det et dypt kutt, men det hadde stoppet å blø med en gang. På albuer og knær var det skrubbsår og ikke så dype, heldigvis. Jeg så rundt meg og så sykkelen som lå tre meter uttafor veien og jeg tok av meg hjelmen. Den manglet "skyggen", og den så jeg lå brukket på bakken. Hjelmen var ripet opp, men ikke knekkt - men skal si den hadde gjort nytten sin likevel.

Så måtte jeg samle sammen tingene (sykkel, veske, løse deler og pumpen som lå i en vannpytt) og tenker om jeg skulle snu eller fortsette. Ryggen var ikke god men jeg vasket meg litt i en vannpytt og bestemte meg for å fullføre. Hele seansen tok vel en 7-8 minutter og jeg prøvde å ikke tenke for mye.

Syklet så ROLIG resten av veien og opp veien i Puttedalen. Etterhvert fant jeg et sted for å legge bort sykkelen og jeg skiftet fra sykkelsko til lette joggesko. Nå kjente jeg det verket i kroppen der jeg gikk opp mot Middagskollen. Først det våte gresset som sved i skrubbsårene på knærne og ryggen føltes heller ikke bra.

Men jeg kom meg til topps og da. Jeg tok to geocacher på toppen og la fra meg tingene (inkl GPS'en). Gikk bortom den nordre kollen også, før jeg gikk tilbake der jeg satte meg ned for å spise, i utsikten. Da fikk jeg en skikkelig skjelve - så jeg måtte roe meg litt ned. Det var godt med pause. Dog gjorde pausen meg litt stiv, så det var fortsatt litt kronglete å komme seg ned igjen.

Så var det fisketuren da. Skal - skal ikke... Skal. Jeg dro med sykkelen litt inn på stien mot kulpen og la den så fra meg. Gikk så inn og i nordenden bestemte jeg meg for å fiske. Mens jeg pakket ut fisketingene, så jeg en bever i sørenden - det er jammen sjelden man ser de så tett på. Er nok ikke veldig mye folk opp igjennom her.

Jeg pakket ut fiskestangen og monterte den. Jeg pakket ut snellen og satte på den. Jeg strakk snøret i snøreringene og skulle sette på en sluk eller spinner...men hvor var nå den... Ah....den ligger igjen på kjøkkenbordet hjemme. Så måtte jeg bare le av meg selv. Jeg hadde gledet meg til å fiske og så kløner jeg det til, både med sykkelvelt og med å glemme slukene. Orket ikke bli irritert en gang, så jeg bare satte meg rolig ned og demonterte og pakket ned, det jeg nettopp hadde pakket ut.

Alt i alt ikke en tur jeg ville ha igjen, men at den var minnerik - kan ingen benekte. Derfor terningkast 6 av innholdsmessige grunner! Bilder fra turen...det var ikke noe jeg tenkte på før jeg var ved fiskedammen...hehe...