Hvalpåsen, en flott utsiktstur med gutta (31.07.2013)  5

Characteristic Trip by foot
Ascents Hvalpåsen (486m) 31.07.2013 11:00

Skulle på tur med guttene, og hadde peilet ut dette spennende området som jeg har kjørt forbi så utallige ganger.

Tenkte å parkere ved tunnellåpningen, men der var det anleggsvirksomhet. Derfor kjørte jeg bortenfor broa og opp ved den lille innkjøringen der borte. Da ble det ca 600 meter ekstra å gå, men det gikk greit.

Så gikk det bratt, bratt oppover i steinrøys, som etterhvert ble mer skog. Det var ganske slitsomt for 8-åringene, men samtidig syntes de det var morsomt.

Det ble så flott utsikt da vi kom opp og over stupene. Men skummelt. Jeg har høydeskrekk og de to gutta drev og tullet med hverandre hele tiden. Jeg måtte bli streng å si at de ikke må tulle når de nærmer seg stupene, men jeg kjente på frykten.

Det var noen geocacher å ta der oppe også, og spesielt den ene lå ekkelt til for en med høydeskrekk. Jeg måtte si at gutta fikk sitte bom-stille mens jeg gikk for å finne den - og det gikk bra. De bare lo av meg...

Litt morsomt vær også denne dagen. Det var ganske fint, men det gikk regnbyger på alle kanter. Ingen av de traff oss, men de gikk forbi på hver sin kant.

Så gikk vi nordover i ca en kilometer som ble dagens siste geocachestopp. Derfra retur mer i luftlinje bla rett over selve Hvalpåsen. Da jeg, senere, oppdaget navnet her oppe lurte jeg fælt... Hvorfor "Hval-påsen" liksom...helt til jeg jo skjønte hvor dum jeg var, som ikke med en gang så at det heter "Hvalp-åsen"...herregud!

Utøya view
Langt ned mot bilen
Gutta fikk holde seg litt innenfor stupet