Vindernhøgda og Bjørnsjøhelvete fra Sognsvann (16.07.2013)  5

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Vindernhøgda (490m) 16.07.2013 21:48
Visits of other PBEs Ullevålseter (330m) 16.07.2013 20:53

Ungene i seng og ut på tur. Hovedmålet var hengebroa over Helvete, men jeg skulle også plukke noen geocacher på runden.

Parkerte ved Sognsvann, litt før halv ni, og syklet via Ullevålseter mot Lørenseter. Etter en drøy halvtime tok jeg av på stien, litt før Aurtjern - og der la jeg fra meg sykkelen, og fortsatte til fots.

Planen var å følge stien langs høyspenttraseen nordover, men etter i ivrig joggefart, oppdaget jeg at jeg hadde tatt feil i et stikryss - dvs. Jeg så aldri noe stikryss.... Så jeg var ganske nær Lørenseter. Så måtte jeg endre rutevalget og fant derfra sti rett mot Vindernhøgda som jeg jo hadde tenkt til uansett. På grunn av en geocache jeg uventet var nær, så hadde jeg en skikkelig "bushetur" rett før Lørenseter. Herfra var det imidlertid fin sti til toppen.

Fra Vindernhøgda løp jeg luftlinje ned mot hengebroa. Den hadde jeg lest om og med høydeskrekken min så var det en spennende opplevelse. Kuult med slike steder ute i bushen også!

Jeg gikk over og tilbake og filmet seansen. Litt kleint kanskje, men et minne...

Tilbake igjen på siden jeg startet på, så fant jeg etterhvert stien langs høyspenten, som jeg opprinnelig hadde tenkt å ta. Grunnen til at den ikke syntes så godt i virkeligheten som på kartet var ganske naturlig. Det var en rødsti, og primært ment for skiløype. På sommeren var det både kronglete, vått og gjengrodd. Den startet forsåvidt både tørt og fint, men etterhvert ble den helt forferdelig. At skumringen gjorde sitt inntog hjalp jo heller ikke.

Et sted kunne jeg se Oslo i det fjerne, og like etter en mørk skikkelse på litt avstand. Det var sjefen sjøl i skogen, eller Skogen Konge som vi jo kaller han. Jeg ønsket ikke noe nærkontakt så jeg hoiet og bråkte litt, og da forvant han inn i den mørke skogen og lot meg i fred.

Jeg brukte uforholdsmessig lang tid på å komme meg tilbake til sykkelen på denne kronglete veien, så det var deilig å igjen se sykkelen og trille tilbake til Sognsvann.

Hengebroa over Bjørnsjøhelvete var høydepunktet og stien langs høyspenten var helvetet...