Kampeknerten, Mørkreiåsen fra By (18.05.2012)  5

Kampeknerten (574m) 18.05.2012 21:41
Visits of other PBEs By i Lommedalen P-plass (180m) 18.05.2012 20:13
Kampesetra (415m) 18.05.2012 20:55

Ca 2015 var jeg på sykkelen, oppover mot Trehjørningen. 40 minutter og 235 høydemeter senere parkerte jeg ved Kampesætra, klar for å ta føttene fatt. Her skulle ikke tiden kastes bort. Først skulle jeg til Mørkreiåsen.

Jeg hadde fått tips om at stien opp til Mørkreiåsen kunne være vanskelig å finne. GPS’en viste seg imidlertid fra godsiden, og jeg gikk først langs gjerdet og over en bekk. Så mot en hytte der stien delte seg i en blå del og en traktorvei. Jeg valgte traktorveien, og fant etter hvert ut at dette var stien som var tegnet på kartet.

I starten var det veldig vått og ganske flatt. Etter hvert begynte stigningen og det var dels tørt og dels fortsatt vått. Om litt fikk jeg litt utsikt og da jeg kom opp til en liten hytte, nedunder åstoppen var utsikten riktig flott. Jeg gikk bortom hytta og tittet før jeg tok stien mot vest, som gikk rundt en skrent. Her oppe ble det litt yr, men det var bare deilig da jeg var blitt god og varm på turen opp. Utsikten gikk nordover, bla mot Gyrihaugen lå badet i oransje lys.

Gyrihaugen fra Mørkreiåsen

Så oppdaget jeg en liten varde, jeg følte jeg hadde sett før. En flat stein med en trekantet stein på toppen. Tanken gikk umiddelbart til Sverre Grimstad, og ganske rett. På motsatt side var det meislet inn en L i berget. Spennende å se disse merkene som er fra 1759.

Leuch 1759

Etter Mørkreiåsen var det Kampeknerten som lå nærmest. Jeg gikk rett mot den og kom til en skikkelig skråning. Den gikk bratt, bratt ned i en liten dal som ligger mellom de to toppene. Nede i dalen lå det fortsatt litt snø, men ikke verre enn at den var lett å komme over. Jeg stod i dalen og tittet opp på Kampeknerten, da jeg bestemte meg for å ta Gullikskollen først. Derfor satte jeg retningen mot nordvest i stedet.

Her kunne jeg stort sett løpe. Flatt og fint terreng, men litt pisking i ansiktet og risper i beina ble det. Shorts i skogsterreng er ikke det beste hvis man er redd for risper og kutt, men jeg synes det likevel er bedre enn med bukse.

Etter hvert så jeg Gullikskollen rett foran meg, og jeg likte den umiddelbart. «Usynlig» på kartet men veldig synlig i virkeligheten. Jeg fulgte stien opp og gikk til topps, tok noen bilder.

Fint lys fra Gullikskollen
"Tiurtoppen" - Gullikskollen

Returen fra Gullikskollen gikk omtrent i samme spor som til, før jeg tok av litt mer mot øst, omtrent akkurat på fylkesgrensen. Når jeg startet stigningen var det ganske tørt og fint og jeg tror ikke jeg sjekket GPS’en på turen utover Kampeknerten. Utsikten, som etter hvert åpnet seg, var upåklagelig mot sør.

Om utsikten mot sør var flott, så var det et enda flottere skue som viste seg i motsatt retning. For selv om utsikten ikke var like storslått, så laget solnedgangen et fantastisk lysspill mot Norefjell. Rødt, gult og oransje farger i disen var helt fantastisk. Jeg angret straks at jeg ikke hadde med et skikkelig kamera. Måtte ta bilder med mobiltelefonen, som ikke viser naturens kunstverk på en rettferdig måte.

Jeg kjente også igjen utsikten mot Kjerkeberget der jeg har min ene cache, og i Søttjerndalen rett under.