Gutta på tur til Kikut, Porthøgda og Askehøgda (20.05.2018)  5

Ascents Kikut (614m) 20.05.2018 13:28
Porthøgda (620m) 20.05.2018 14:06
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 20.05.2018

Det var så flott vær denne dagen og vi var rastløse. Mitt forslag var en kombotur med sykkel og til fots, og det falt i god jord hos gutta på snart 13 år. Jeg hadde lyst til å se utsikten fra Kikut, gå innom Porthøgda og også en tur bortom Askehøgda. Kun en gang tidligere hadde jeg vært der oppe, men da i øsende regn og veldig grått - fullstendig uten utsikt.

Vi parkerte på Elveli og syklet opp mot Finnerud ca klokka tolv, med retning Kikut. Ved Fyllingen trillet vi opp i skogen og la igjen syklene våre, for så å ta bena fatt. Klokka nærmet seg ett da vi gikk blåsti opp mot Kikut-toppen.

Sykkelparkering ovenfor Fyllingen

Nå er det ikke sånn lenger, at jeg må vente på guttene. De måtte vente på deg og vi brukte bare 20 minutter opp, noe som var litt hardt for min ryggprolaps. På toppen kunne vi se den fine utsikten og vi tok oss en liten pause i sola.

Gutta på Kikut-toppen

Så gikk vi videre og oppom Porthøgda, og derfra bort mot Askehøgda (ikke helt bort). Nå var det akkurat så flott som jeg hadde lest om, men selv ikke sett. Litt fotosession ble det (13 årige gutter er ikke veldig glad i det), før vi gikk tilbake mot Kikut, men nå ikke innom Porthøgda.

Smiling faces
Utsikt mot Krokskogen
Utsikt mot Bjørnsjøen

Vi gikk så tilbake til syklene og syklet en tur bortom Kikutstua. Der ble det belønning i form av brus og bakst, før vi syklet fornøyde tilbake til bilen på Elveli.