Mitt første besøk i Mørkgonga og Gyrihaugen (25.06.2010)  6

Ascents Gyrihaugen (682m) 25.06.2010 11:23
Visits of other PBEs Mørkganga parkering (115m) 25.06.2010 09:19
Mørkganga (550m) 25.06.2010 10:22

Jeg hadde lest om Mørkgonga på forhånd, og syntes det så ut som et spennende sted. Så denne fredagen tok jeg meg fri fra jobben for å gå en tur.

Parkerte på lomma nede ved veien, før jeg fulgte blåstien oppover lia. Været var helt strålende og jeg var rimelig svett og varm på vei oppover. Gikk greit i starten da det var mye skog, men da skogen sluttet og jeg kom i steinrøysa, mens sola steket ble jeg helt kokt.

Endelig oppe ved inngangen til kløften og jeg tittet meg rundt. Allerede her er det jo flott utsikt.

Inngangen til Mørkgonga

Inne i selve Mørkgonga var det kjølig, som i en gruve. Vel oppe var det helt fantastisk å se utover mot Steinsfjorden og Ringerike. Jeg gikk helt ut på spissen og syntes nok det var litt skummelt. Høydeskrekken min kjente jeg litt på da.

Utsikt fra Mørkgonga
Utsikt fra spissen over Mørkgonga
Ute på spissen over Steinsfjorden
Fra toppen av Mørkgonga

Jeg fikk tatt litt bilder og var bortom kjenntmanssposten før jeg gikk videre mot Migartjern. Der var jeg en liten tur ute på øya der jeg tittet opp mot Gyriahaugen. Hadde egentlig ikke planlagt å gå dit, men valgte å gå videre opp dit også.

Igjen må jeg si det var "stunning" utsikt. Jeg satte meg på en benk og spiste nisten og virkelig nøt å være ute i naturen - for en fantastisk dag!

Kolsås fra Gyrihaugen, ikke så langt hjem