Kollern og Helgehaugen fra Tverrsjøstallen (06.08.2015)  5

Visits of other PBEs Sindersætra parkeringslomme (560m) 06.08.2015 11:34
Trantjern Gård (542m) 06.08.2015 11:34
Vestenden p-lomme (550m) 06.08.2015 11:34

Ungene var plassert på aktiviteter og jeg hadde de siste dager av min ferie, der eneste faste gjøremål var å kjøre ungene dit de skulle. Hadde derfor hele resten av dagen fri og planla tur til denne siden av Oslomarka, mitt andre besøk rundt Tverrsjøstallen.

Kjørte opp og så at det var mulig å kjøre enda et stykke videre. Fant en fin plass å parkere bilen ganske tett på stien opp t/jogge litt før 11:40 og fulgte stien oppover lia, og den slynget seg litt hit og dit opp mot Guldbrandstjernet, før den svingte av mot selve kollen, eller Kollern da... Uten at jeg vet, så er det nærliggende å tenke hvorfor den har fått sitt navn.

Toppen var så flott som jeg hadde lest om. En bar kolle med utsikt i alle retninger. Været var litt grått denne dagen, så det kan hende det er enda finere med strålende sol.

På toppen gikk jeg bort til varden, som står foran en Kjentmannspost. Jeg ble litt her oppe og så litt hit og dit, ikke minst fordi jeg fant litt multe - som jeg bare ikke kan motstå.

Guldbrandstjern fra Kollern
Varden på Kollern
Nam, nam... Min favoritt!
Kollern panorama

Så gikk turen videre nordover og ned åskammen, forbi Trantjern, bortom Mylla og tilbake på veien og fortsatt litt nordover. Litt forbi strømledningene gikk jeg opp mot Helgehaugen, og gikk sånn nogenlunde rett luftlinje til toppen.

Helgehaugen "view!

Denne toppen, som er Oslomarkas nest høyeste er vel ikke av det vakreste slaget. Skog og atter skog, og en liten steinrøys som ikke fortjener å bli kalt for varde. Et skilt på et tre der oppe viser dog at man er på riktig sted.

Etter dette fulgte jeg et tråkk eller sti sørover, som kommer inn på stien "Bygata" rett før Sinnerputten. Så ut på veien før jeg tok meg et lite besøk oppom Sinnerseter. Hilste der på noen kuer og tok en geocache (en av flere denne dagen) og jogget så på veien sørover mot bilen.

Ved Trantjern (sør vest) skulle jeg atter ta en geocache, hvilket førte meg gjennom "bushen" og ut på myra. Et eldre ektepar lurte litt på hva jeg drev med, for dette virket som deres territorie for multeplukking. Jeg sa jeg ikke var på jakt etter multe og da smilte de tilbake. Jeg fant det jeg skulle og returnerte til veien, der jeg løp videre mot bilen.

Før jeg kom fram var jeg oppom plassen ved kastesteinene ved Ølja. Stedet hadde en dramatisk historie fra 1785, med tragisk utfall. Spennende å tenke på, men selvsagt trist.

Så var det bare å jogge det siste stykke til bilen, som jeg var tilbake ved klokka 15:00. Så hadde jeg hatt drøyt 3 timer på tur i dag også og jeg var fornøyd med turen. Høydepunktet var ikke høydepunket, hvis høydepunktet er turens høyeste punkt - men Kollern og utsikten derfra.