Fottur i Samariravinen (23.08.2004)  5

Characteristic Trip by foot
Visits of other PBEs Xyloskalo (1,204m) 23.08.2004 07:48
Samariá Gorge (281m) 23.08.2004 09:58

Late feriedager på Kreta, og etter et par dager med bilturer, så ville vi gå Samaria ravinen.

Grytidlig buss fra hotellet og vi ankom parkeringsplassen ca 07:30 og vi "fikk lov" til å gå når klokka var 07:45.

Først spennende sti ned i selve ravinen og nå var reisefølget ganske samlet. Etterhvert løste det seg opp og vi følte nesten å gå alene her nede i kløfta.

Det var tørt og fint og lite vann i elva, så det var intet problem å ferdes.

Et sted vi kom til var det små varder over alt. Senere kom vi til stedet der det ligger litt bebyggelse og en liten kirke. Her møtte vi på de første Kri-Kri geitene også. På samme sted kunne vi fylle opp vannflaskene våre med rennende rent vann fra naturen.

Derfra går man inn i det smaleste området og det var stup opp på alle kanter. Rett før ravinen slutter er det ikke mer enn et par meter bredt og med overheng. Her vil jeg tro det bruser bra, ved høy vannføring.

Derfra er det mer som å gå i åpent landskap ned til byen. Fra byen tok vi båt et stykke og så buss tilbake til hotellet.

Fantastisk fin tur som kan anbefales.

Rett etter start
Høye fjell fra ravinen
Liten vannføring
Små varder overalt
"Landsbyen" i ravinen
Lille bukkene bruse
Kri-Kri geiter
Høye stup på alle kanter
På sitt smaleste
Gjennom ravinen
Farvel for denne gang
Høye fjell, sett fra båten