Tempelseter til Gråfjell med konemor (08.08.2004)  5

Ascents Gråfjell Sørøst (1,427m) 08.08.2004 13:25
Gråfjell (1,466m) 08.08.2004 13:45
Ranten (1,419m) 08.08.2004 14:45

Fruen og jeg hadde de siste dager av sommerferien 2004, på Krøderen - der jeg kommer fra. Været var strålende og vi bestemte, dagen før, å gå til Gråfjell. Fra før har vi vært på Høgevarde, men jeg hadde aldri vært på Gråfjell, skamfullt nok.

Vi parkerte ved Tempelseter i 10:30 tiden og gikk langs Tempelbekken opp mot Raudmyra. Derfra vestover mot Gråfjell. Først langs sti, men til min overraskelse så gikk ikke stien til toppen men forbi. Hadde printet kart og skjønte hvor vi var, så vi gikk i luftlinje mot toppen.

Langs bekken fikk vi begge badet i en av kulpene. Kaldt men friskt vann!

Fruen i Tempelseterbekken

Men før vi gikk av stien kom et enslig reinsdyr løpende oppe i lia. Etterhvert så det ut til å peile seg mot oss, og vi ble nesten litt engstelige for hva det tenkte på. Kona hadde aldri sett de ute i naturen før og var nok ganske redd. Jeg lo epple-kjekkt, men ble selv litt i stuss, for det løp rett forbi oss med bare noen meter - men så videre og forsvant.

Posering med reinsdyret i horisonten
Fruen på toppen
Kongen på haugen
Utsikt fra toppen av Gråfjell

Etterhvert startet stigningen og det siste stykket fikk kona gå i forveien - og ble første til å nå toppen. Utsikten var upåklagelig og vi rastet, før vi gikk tilbake. Da valgte vi å gå rett over Ranten og peilet oss videre inn på stien. Vi var tilbake ved bilen ca 15:30 og var enige om at det var en flott tur på en deilig dag.