Risåsheia (22.05.2024)

Ascents Risåsheia (334m) 22.05.2024 16:15
Visits of other PBEs Bom Honsdalsveien (124m) 22.05.2024 15:17

Etter besøk på Tåklireset og Lauvåsheia kjørte jeg til butikken Joker og kjøpte is og cola. Sliten i beina og vurderte å reise hjem. Men med påfyll av energi valgte jeg å ta med Risåsheia først. Så ut som en grei avslutning på dagen. Kjørte 2 kilometer mot Grova og tok inn Honsdalsveien. Her er det bom. God plass til parkering før bommen. Gikk 200 meter innover og til høyre. Her fulgte jeg en gammel traktorvei opp gjennom et gammelt hogstfelt. Øverst her fortsatte jeg på gps kurs gjennom skogen retning Risåsheitjørna. Litt kronglete gammelskog i starten. Mellom tjerna traff jeg et traktorspor og litt sti. Fulgte dette ett lite stykke før det ble gange i lyng opp til toppen. Toppen på Risåsheia har begrenset utsikt . Men det var fin utsikt 60 meter mot kanten i SV.
Samme vei tilbake og så hjem.
T/R = 5,1 kilometer på 2 timer.

Toppen
Utsikt vestover fra kanten av heia
Utsikt nordover fra toppen av hogstfeltet mot Hornåsen 513 moh.