Metalen (14.04.2024)

Ascents Metalen (307m) 14.04.2024 11:59
Visits of other PBEs Solli p-lomme (100m) 14.04.2024 11:03

Kjørte Markaveien fra Langangen og 6 kilometer mot Oklungen. Parkerte på gresset i veikanten etter Markaveien 515. Gikk inn ved det gamle forsamlingshuset og fulgte skogsbilveien gjennom bommen og oppover. Etter 1 kilometer tok vi inn til høyre og fulgte traktorvei videre. Holdt til høyre i første dele ettter 100 meter, opp over et pass og litt ned på andre siden. Tok så første traktorsti til venstre. Denne går oppover lia mot toppen. Der denne opphører fortsetter sti opp til topplatået. Passerte en liten hytte med flott utsikt i retning Fjerdingen og Lifjell før vi gikk ett stykke sørover topplatået til det høyeste punktet hvor det er flott utsikt mot Skrubben som er en 100PF i Larvik. Blåste kraftig i dag men vi fant le på østsiden. Hadde matpause her med flott utsyn over Vestfold.
Fulgte samme vei tilbake ned fra fjellet. Nede ved delet tok vi til høyre og fulgte traktorvei nordover og ned ett hostfelt. I bunnen her tok vi til venstre og opp en bakke før det gikk nedover til skogsbilveien. Tok til venstre og fulgte denne tilbake til bilen.
Fin tur. Har vært merket med blå bånd tidligere, dette er nå nesten borte.
Tur-retur 6,8 kilometer på 2,5 time ink.god pause på toppen.