Spydeberg varde, sør toppen (06.09.2023)

Tourlänge 1h 00min
Entfernung 6,1km
Höhenmeter 175m
Besteigungen Spydeberg varde sørtoppen (258m) 06.09.2023 12:27
Besuche anderer PBE Nygård parkeringslomme (105m) 06.09.2023 11:51

Spydeberg varde var kommunetopp i tidligere Spydeberg kommune før denne ble innlemmet i Indre Østfold kommune i 2020. Kjørte til Nygård sør-vest for Spydeberg (Mørkveien 343) og parkerte ute ved veien. Tok fram sykkel og fulgte grusveien oppover. Denne er skiltet "Privat ingen kjøring"

Etter ca 800 meter kommer det en bil opp på siden av meg, han sveiver ned vindu og jeg stopper. Han (en eldre kar) gir klar beskjed om at dette ikke er en sykkelvei. Det er hans vei og det er alt for mye folk som bruker den, særlig syklister og hundefolk som går tur. Dette vil han ikke ha. Vurderer å ta en diskusjon med ham men velger 2 unnskyld og 1 beklager.....da sier han at jeg kan fortsette men må ikke reklamere for denne veien til andre. Det er herved ikke gjort.

Tok til høyre i veidele oppover og fortsatte til enden av veien. Her fulgte jeg gjengrodd skogsvei opp til enden av en myr som på kartet heter Sundbymosen. Fant sti og fulgte denne til toppen. Nå begynte Hjortelusfluene å bli plagsomme. Har aldri opplevd så store mengder. Kun stopp ved Varden for bilde og så retur. Burde tatt Nordtoppen og men hjortelusplagen ble for stor.
Retur samme vei.
Tilbake ved bilen plukket jeg ett 20 talls hjortelusfluer av tøyet.
Tur-retur: 6 km, derav 3,6 km på sykkel. 1 time på tur.

Toppen

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.