Vardeåsen (06.09.2023)

Ascents Vardeåsen (tårnet) (234m) 06.09.2023 10:36
Vardeåsen (235m) 06.09.2023 10:42
Visits of other PBEs Skansehytta p.plass (190m) 06.09.2023 10:22

Vardeåsen var kommunetopp i tidligere Askim kommune. I 2020 ble Askim innlemmet i den nye storkommunen Indre Østfold. Kom fra Sommerfjøstoppen Aurskog-Høland og med Lierveien 222 som er Skansehytta lagt i Gps tråklet jeg meg fram på for meg ukjente Østfoldveier. Kjørte til en snuplass før bommen, her er det skiltet parkering forbudt men jeg skulle ikke være lenge og dessuten fikk jeg satt bilen slik at den ikke var til hinder. ( letter å få tilgivelse enn tillatelse). Gikk opp til Skansehytta og fortsatte 600 meter på stien inn til tårnet. Toppen, hvis en kan kalle den det ligger 120 meter mot nordøst. Her er det lagt 3 steiner oppå hverandre på det som er en liten tue i skogen. Retur samme vei. Gikk nå opp i tårnet som har flott utsikt nord og vestover, kjente igjen Tryvann, Norefjell, Blefjell, Gaustatoppen og Vealøs. I sørøst sees tårnet på Linnekleppen.
Tur-retur: 2 kilometer, 48 minutter.