Flesebekkble og flere fra Hovin (01.08.2023)

Ascents Flesebekkble (1,272m) 01.08.2023 11:18
Nystulnuten (1,329m) 01.08.2023 13:08
Bletoppen (1,342m) 01.08.2023 14:42
Visits of other PBEs Fosskard parkering (842m) 01.08.2023 09:15
Brørsteinene (1,270m) 01.08.2023 12:21

Etter Borgsjøbrotet kom vi til Sandvatn og Blefjell Camping i halv 6 tiden. Sjekket inn på den hytta vi hadde leid for 750.- døgnet. Vi ville tidlig av gårde neste dag og kiosken åpner ikke før 10 så etter litt argumentering fikk vi kvittert ut bomnøkkel selv om det egentlig ikke var lov før den dagen den skal brukes.
Bomnøkkel koster 100.-/døgn og det kan KUN betales kontant. Kunne heller ikke ta ut penger i kiosken og da er matbutikken 6 km mot Hovin nærmeste mulighet, men de stenger kl 17. Vi lette i lommer og vesker og fikk skrapet sammen 100.-. Med bomnøkkel til Fossgardveien trygt i lomma flyttet vi inn.
Klokken 9 neste dag kjørte vi de 7 km fra Blefjell camping og opp gjennom bommen på Fossgardveien til Fossgard parkering. Bratt tur på fin grusvei.
Fra parkeringen går stien bratt opp fjellet. Vel oppe holdt vi vest for Bletjønnan til vi kom inn på DNT stien til Brørsteinene. På høyde med Flesebekk-ble tok vi av fra stien og gikk ned i dalen nord for Svartekulp og gikk rett opp mot toppunktet i Flesberg kommune. Litt ur men lett å finne god vei. Gøy for Ingebjørg som er fra Flesberg men som aldri har vært på toppen.
Etter god rast på toppen gikk vi ned til Fjelltjønn og deretter bratt opp over toppen og til Brørsteinene. Sagnet forteller om to brødre som skulle hente brisk til mor si som satt på Gunulvbu. De ble til stein når de begynte å trette om vegen hjem igjen. En av brørsteinane har sågar fått et hode på toppen! En annen vri er at de to brødrene trettet om hvor dele gikk på fjellet. Okke som, steinane har nok stått der siden siste istid og er et artig turmål på Blefjell. Fulgte DNT sti tilbake sørover til vi passerte vann 1228, holdt samme høyden rundt heia og gikk opp dalen mot Fjelltjønnane. Tok opp til venstre mot Nystulnuten. Etter toppen som er på liste Telemark ≥ 100m pf og Tinn ≥ 100m pf. Gikk vi øst ned til vi traff DNT stien og fulgte denne til Bletoppen. Fjellet har en høyde på 1 342 m.o.h. og er den høyeste toppen på Blefjell. Fra Bletoppen er det utsikt til blant annet Jonsknuten og Skrim, Lifjell og Gaustatoppen. Retur gikk vest for vann 1268 og 1267 og ned til stien vest for Bletjønnan. Derfra ned den bratte stien ned til parkeringen og kjøretur tilbake til campingen.
Tur-retur er 26,8 km som er inkludert 12 km kjøring.
Tilbake på campingen har vi vært på tur i 7 timer og 52 minutter. Derav tid i bevegelse tur-retur parkeringen er 4 timer og 10 minutter.
Flott dag i fjellet. Mye sol og vindstille, men og litt styrtregn og vind.