Borgsjåbrotet, Nore og Uvdal kommune (31.07.2023)

Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 31.07.2023 14:35
Visits of other PBEs Borgsjåbrotet parkering sør (1,150m) 31.07.2023 13:15

Kjørte fra Tinn Austbygd opp gjennom hele Tessungdalen og opp mot fjellovergangen til Uvdal (Imingen) nesten til Småroi Fjellstue. Småroi Fjellstue har ikke noe skilt, men ligger i det første hyttefeltet vi kom til oppe på fjellet.
Parkerte på plassen som ligger på venstre side rett før Småroi fjellstue.
Stien begynner til høyre for Borgåe der den krysser veien på motsatt side av p-plassen. Når du står med ryggen til fjellet Gavlen (nærmest) og ser innover, ser du tre topper. Den største og bakerste i midten er Borgsjåbrotet.
Fulgte stien innover. Ved første hytte gikk stien til høyre innover og oppover.
Fulgte stien selv om den går i feil retning i starten. Kan og gå rett opp men er lettere og følge stien.
Et stykke oppe forlot vi stien og fulgte en mindre sti opp mot flyvraket. Her krysset vi Turistforeningens sti som går fra Lufsjå til Imingfjell, og i krysset fortsatte vi rett frem. Snart kom vi fram til en minnekasse og vrakrester av et militærfly som styrtet under en øvelse i 1954. Åpnet minnekassen som inneholder mye informasjon om hendelsen og gjesteboka. Fikk en regnbyge når vi var der så vi ble ikke lenge.
Herfra fortsetter vi på stien oppover mot Borgsjåbrotet På veien opp så vi en del vrakrester. Stien går over en flate med mye stein før den fortsetter opp mot toppen. Det er lett å forveksle de tre toppene, men Borgsjåbrotet er den største toppen som ligger lengst mot øst. Stien er godt merket hele veien med grønne skilt.
Oppe på toppen er det helt flatt og midt på står en varde. Vi var heldige med været og hadde god utsikt 360 grader.
Samme vei tilbake.
Tur-retur med god pause på toppen brukte vi 3 timer på 7 kilometer.