Rønnomnibben fra Bø i Tørdal (26.05.2023)

Ascents Rønnomnibben (615m) 26.05.2023 10:23
Visits of other PBEs Rønnomnibben p-plass (114m) 26.05.2023 08:09

Kjørte Tørdalsveien til Langmyr ved Bø i Tørdal. Det er skiltet Stornut og Rønnomnibben ute ved veien der vi svingte inn til parkeringen. Blåmerket sti starter på høyre side av bygningen. Fulgte stien opp Sjøfjella. Etter passering av høyspentlinja fortsatte godt merket sti opp til skiltet "Stornut". Her blir merkingen rød og stien brekker ned lia på høyre side. Deretter er det røde merker og små varder som viser vei oppover svafjellet til fjellveggen. Ved utløpet av tjenna tok vi en rast og spiste litt før siste etappe til toppen.
Vi brukte 40 minutter i rolig gange opp dit fra parkeringen.

Stien krysser utløpet av tjenna, går litt opp og til venstre der klyvingen opp til første stige begynner. Videre til venstre og her henger det ett tau til hjelp. Litt over der er stige nr 2. Når denne er passert er det lettere å gå oppover i skaret blant bjørkene. Ikke merket, men det er lett å se hvor stien går. På toppen av skaret dreier stien til venstre og opp mot toppen. Her er det ett par partier med litt klyving som er litt krevende. Over dette møter vi stien som går tilbake til Haslestad på Fjellgårdsveien. Fra stidele er det blått merket sti til høyre og opp til toppen. Varde og kasse på toppen. Det er Tørn IL som har boka og som merker stien fra Tørdal.
Vi brukte 40 minutter opp til toppen fra utløpet fra tjenna i bunnen av fjellveggen.
Etter pause på toppen gikk vi samme vei tilbake til Langmyr.
Vi brukte 4,5 time tur-retur i rolig tempo og 3 gode pauser.

Sånn oppsummert er det litt krevende i området ved stigene og på toppen av skaret, kanskje mest på toppen av skaret. Men vi kom opp og ned uten problem. Tåler du høyde så ikke nøl med å prøve.
God tur.

Stien går midt i bildet og til venstre blant bjørkene opp skaret.