Arendal ≥ 100m pf. Nr 1 og 2 av 3 (24.05.2023)

Ascents Brattåsen (175m) 24.05.2023 13:04
Geiteryggen sør (151m) 24.05.2023 13:52
Geiteryggen (152m) 24.05.2023 13:59

Måtte til Arendal for å hente premie for Kyststi konkurranse hos Friluftsrådet Sør så for å utnytte dag ville jeg ta Arendal ≥ 100m pf. Viste seg å være 3 stykker. 2 ved Rise, vest for Arendal og 1 helt øst i Arendal på grensen til Tvedestrand.

Brattåsen: Kjørte til Riseveien 255 hvor det går en bomvei oppover. God plass til å parkere. Syklet 600 meter til enden av veien. Der går det traktorvei inn i hogstfelttet og opp i lia. Fulgte den ett stykke til jeg følte det var bedre å ta sikte på toppen. Det ble derfor en del busking. Kom til toppen og fant en sti som gikk vestover. Fulgte denne forbi en bålplass med flott utsikt over Nidelva. Stien fortsatte litt vestover før den dreide nord og kom inn på traktorveien jeg fulgte opp. Syklet tilbake til bilen. Videre til Geiteryggen.

Geiteryggen: Fra Brattåsen kjørte jeg 2,5 km til Risehaven 50. Parkerte i kanten på snuplassen. På kartet går det en traktorvei sørover opp mot toppen. Den er nesten gjenngrodd med bjørk og furu så her ble det alvorlig busking opp til Geiteryggen sør. Godt å komme opp på en luftig topp med fin utsikt. Herfra gikk det tydelig sti mot Geiteryggen. Retur samme vei. Stien går nok videre mot Telemasta men jeg vet ikke hvor den kommer ned. Vel nede ved bilen ble kursen satt mot Røysefjell Arendal ≥ 100m pf. Nr 3 av 3