Gaustaråen og Gaustatoppen fra Selstali (28.08.2021)

Ascents Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 28.08.2021 12:29
Gaustaråen (1,614m) 28.08.2021 12:29
Gaustatoppen (1,883m) 28.08.2021 14:27
Visits of other PBEs Krokan (750m) 27.08.2021 18:30
Selstali (935m) 28.08.2021 08:47
Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 28.08.2021 13:50

Gaustatoppen er blant de mest kjente fjelltoppene i Norge, og det er mange grunner til akkurat det. Pyramide formen, den majestetiske beliggenheten, og ikke minst den formidable utsikten som man får på klare dager fra toppen. De fleste av de som besøker toppen tar den relativt korte turen opp fra Stavsro. Siden vi har besøkt Gaustatoppen flere ganger tidligere og vi skulle innom Gaustaråen punkt SØ for topp som er kommunetoppen i Hjartdal valgte vi å legge startpunktet til seteren Selstali. WWW. Selstali ligger nord-vest for Gaustatoppen.

Vi kjørte til Rjukan etter jobb en fredag og overnattet på DNT hytta «Marispelet» ved Krokan. Derfra er er det 9 km inn til Selstali. Hytta har enkel standard, men som den eldste hytta til DNT har den mye sjarm.
Lørdag kjørte vi inn til Selstali. Dette er bomvei som koster 50.- å bruke. Kunne betales med Vipps.

Innkjøring fra Rv38 mot Selstli
Bom 50.-
2 gode p-plasser ved Selstadli
Fra Selstali fulgte vi rødmerket løype sørover Gausdalen. I Gausdalen vokser Vestfold – Telemark sin høyeste beliggende granskog. Høyreiste grantrær som tydeligvis trives godt i den solfylte og varme fjellsiden. Granskogen ligger opp mot 1100 moh.
Ved Aslakstaul dreier stien mot vest og stigningen begynner. Passerte flere bekker og fikk etterfylt drikkevann. Rastet på Hovda på 970 m.o.h. Satt der og kikket oppover og vurderte hvor stien kunne gå. Bratt blir det.
Litt ovenfor Hovda overtar fjellbjørk for furuskog og stien slynger seg fint oppover. I det området møtte vi på en voksen hoggorm som lå i stien og hadde lite lyst til å slippe oss forbi. På vei ned møtte vi på en annen hoggorm så det er sikkert en del orm i det området.

I en sving mistet vi stien og kom litt feil ut. Kom på en måte opp i feil renne. Må derfor klyve litt i ura for å komme på rett vei.
Oppe på toppen flater det ut og kursen ble satt rett mot Gaustaråen SØ skråning. Lett og gå hvis en holder seg på de største steinene. Liten varde på Gaustaråen og på toppunktet i Hjartdal som ligger litt SØ og 3 meter lavere.
Samme vei tilbake og videre mot Gaustatoppen på rødmerket og vardet sti.

Fram til nå har vi ikke møtt andre turgåere, men nå ser vi at på stien opp fra Stavsro snirkler det seg en jevn strøm med mennesker som enten var på tur eller retur.
Lang lang rekke...."Alle" går fra Stavsro

Inn mot siste stigning følges stien fra Stavsro opp til hytta. Vi fortsatte noen hundre meter forbi tårnet og ut til selve toppunktet på 1883 m.o.h. Turgåere som snur ved tårnet og DNT-hytta kan derfor ikke si at de har vært på Gaustatoppen. De har dessverre kun vært i nærheten.

Fra tårnet og bort til toppen er det krevende klyving. Det er ganske luftige partier, og på grunn av den store trafikken som er her hver sommer så er fjellet bortover ryggen glattpolert. Fjellet og steinene er faktisk så glatte (selv på tørt føre) at man kan risikere å skli og dermed falle stygt på denne. Bør ikke ferdes her når det er vått.
Bratte klyv på vei tilbake fra Gaustatoppen 1883 m.o.h.

Retur samme vei bortsett fra der vi mistet stien på vei opp. Rødmerket og vardet i steinura, ta det med ro og det er enkelt å finne rett vei. Det er litt utfordrende nedover den først og bratteste delen av nedsigningen pga en del løsmasse. Ta det rolig….her vil du ikke snuble.

Turen fra Selstali til Gaustatoppen gjennom Gausdalen anbefales på det sterkeste. Den er passe utfordrende og samtidig er den utrolig variert. Terrenget går fra setervoller, gjennom lyngmoer, over til storvokst granskog og nærmest alpelignende landskap før det flater ut i en steinørken opp mot toppen og en av Norges videste utsikter.

Dermed var alle kommunetopper i Vestfold-Telemark besøkt.

Ingebjørg på vei ned Gausdalen
Fikstjønn på 928 m.o.h
Frodig granskog i Gausdalen

Her skal vi opp
Bosnos 1304 m.o.h. Sett fra Hovda
1 av flere røyser som krysses i nedre del av fjellet
Gaustatoppen sett fra Gaustaråen
Ingebjørg på Gaustaråen SØ
På toppen av Vestfold-Telemark fylke og kommunetopp i Tinn.
Godt fornøyd med å ha besøkt alle kommunetopper i Vestfold-Telemark