Puig Tomir mv (17.10.2018)

Characteristic Jogging
Ascents Puig Tomir (1,104m) 17.10.2018
Puig des Castellot (694m) 17.10.2018

Innledning
Etter å ha drevet å sykla rundt på Mallorca på karbonhingsten noen ganger tidligere, var det fristende å ta en fjelltur i fjellkjeden Serra de Tramuntana. Fjellkjeden står også på UNESCO`s verdensarvliste, og jeg tenkte det var verdt et besøk.

Marie, HP og Lekve hadde lyst til å bli med, etter en begredelig høst med stort sett styrtregn og små minigolfturer. Trude og Jon befant seg også på øya, og ville bli med på tur om anledningen bød seg. Internt ble turen omtalt som "treningsleir", da målet var å ta turer mellom 2-5 timer daglig for også få tid til andre ferielignende aktiviteter.

Vi bodde i et AIRBNB hus i Alaro. Supert hus, men Alaro har ikke all verden å by på hva angår utvalg av resturanter, butikker mv. Avstandene er så kort på øya likevel, at man kan nok med fordel bo noe mer sentralt om noen finner motivasjon til å etterligne turen.

Fikk en bekjent på Mallorca til å skaffe skikkelig turkart. Disse karta kan også bestilles for eksempel på: https://www.amazon.co.uk/Serra-Tramuntana-Mallorca-maps-Alpina/dp/8480905867
____________________________________________________________________________

Den første turdagen bestemte vi oss for å ta turen til Puig Tomir. Parkerte ved p - plass ikke langt fra avkjøringen til Lluc,.

Etter hvert på turen begynte det å skye litt til, og etter hvert og også regne en del. En fin rundtur med sti hele veien. Fulgte GR221 i starten, og senere en noe mer utydelig sti.

Fin sti til topps på Piug Tomir. Kjetting har mallorcanerene og klint ut her og der, uten at det er nødvendig.
Minst 70 prosent løping på turen.
HP
HP
På Puig Tomir
Lekve
Den siste toppen vi besteg «Puig des Castellot».
Start date 17.10.2018 11:44
End date 17.10.2018 15:51

Jøss,

Written by AEBirkeland 17.10.2018 21:02

"treningsleir", bra du er ærlig ihvertfall ;-)