Saksa -Elsandtindane - Bikkehella (26.06.2018)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Breidfonnhornet (1,083m) 26.06.2018
Elsantindane (1,398m) 26.06.2018
Søraust for Elsantindane (1,175m) 26.06.2018
Saksa (1,073m) 26.06.2018
Sør for Saksa (1,045m) 26.06.2018
Visits of other PBEs Bikkehella på Elsandtindane (1,395m) 26.06.2018

Flott travers. Løpende sikring ut til høyeste punkt på Elsantindane og videre utpå «bikkehella». Artig egg. Et litt mer utsatt punkt klyveteknisk ca 30 meter før vippesteinen. Ellers greit. Supert vær. Med på turen var HP og Ida Johansen.

Utsikt inn gapahuken "Bentebu" man passerer på vei opp til Saksa med start fra Urke. Til og med egen utedass. Verdt et besøk!
Trappesystem på deler av ruta opp til fortoppen på Saksa.
Flott utsikt videre inn Hjørundfjorden.
Vi fulgte ryggen videre til Elsantindane (toppen til venstre i bakre biledkant).
HP og Ida på fortoppen til Saksa. Lett klyving opp til fortoppen. Det var montert opp et par kjettinger på de mest utsatte punktene.
Ida på toppen av Saksa.
Tilbakeblikk mot Saksa fra siste stigninga opp mot Breidfonnhornet. Voldsomt merket bortover ryggen til skardet nord for Breidfonnhornet. Stygge merkepinner var satt ned ca for hver femtiende meter. Tett rødmaling også. Mer kledelig hadde det vært med robuste varder, med rødmaling på den øverste steinen. Målet er visst å lage en spektakulær rundttur som skal lokke til seg fjellfolk, har jeg lest meg opp på. I skaret nord for Breidfonntind, kan man gå ned i Urkedalen eller ned til Hjørundfjorden og bestille båtskyss i retur.
Søre Elsantindane og Elsantindane (t.v).
På Søre Elsantinden. Eggen videre opp på fortoppen byr på en bratt hammer omtrent midt på eggen. Vanskelighetsgraden ligg vel kanskje midt på 2 tallet. Det er gode tak. Potensielt langt fall er det nok.
Artig klyving bortover til hovedtoppen av Elsantindane. Vi gikk med tausikring (løpende). Et par plasser rundt grad 3. Ruta følger stort sett kvasseste eggen, men omgikk et par små hamre på høyre side (nordsiden). Ikke så voldsomt løst som jeg forventet.
På bikkehella/ vippesteinen på Elsandtind.
Elsantindane så veldig artig ut videre vestover. kanskje den optimale måten å bestige toppen på er å gå eggen fra vest mot øst.
Parti på eggen under retur.
Effektiv retur på snø ned retning returrute via Nordkopen.
Nordsiden Elsantindane.
På retur ned Urkedalen med Regndalstindane og Urkedalstindane bak.
Start date 26.06.2018 10:30
End date 26.06.2018 20:55

Her var..

Written by janyga 28.06.2018 19:44

..det mye fine bilder ja. Spørs om det ikke må bli en Sunnmørstur igjen snart.. :-) Fin tur ser det ut til!

Sv: Her var..

Written by ArntO 28.06.2018 20:03

Kjempefin tur. Den optimale turen er nok å gå motsatt veg, for eksempel ved å lure seg opp ved Flåsene og traversere Elsantindane fra vest mot øst. Båtskyss eller parkere bilen på Standal. Ferge til Trandal, opp derfra, og ned til Lekneset....og ferge tilbake til Standal. Du fikk herved utfordringen:-)

Missing title

Written by AEBirkeland 28.06.2018 19:11

Ser ut som en bra tur ta der og ikke minst godt å sjå så gode bilder :-)

Sv:

Written by ArntO 28.06.2018 19:58

Får dessverre ikke lastet opp bildene med "full kraft", da det er ei grense på 10MB per bilde. Flott tur. Anbefales!