Norges nasjonalfjell (01.09.2017)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Halls fortopp (1,314m) 01.09.2017
Stetinden (1,391m) 01.09.2017

Ola, HP og jeg kom til Kjøpsvik (Twin peaks bygda fremfor noen) i går kveld. På Kjøpsvik hotell foret vi oss opp på potetball. Kjørte videre til rasteplassen hvor turen til Stetind starter. I duskregn satte vi opp teltet, drakk ei øl og kryssa som vanlig fingrene for at det ville være bra vær når vi våknet.

Våknet som vanlig opp til lavt skydekke i 06 tiden. Spiste frokost og pakka ned bløtt klatreutstyr i bløte sekker fra dagen i forveien. Rutine blitt.....

Gikk stien halvhardt opp til Halls fortopp på 2 timer og 20 min. Klatreutstyr og varmere klær på. HP konstaterte at fjellet var glatt og vått, at det var høyt ned og at han redd....denne gangen livredd. Tåka hadde flyttet litt på seg, og vi hadde noe utsikt.....dessverre syntes HP.

Så gikk vi mot toppen. Løpende på deler av strekningen til "fingertraversen", selv om det innimellom ikke er nødvendig. Ola, som ikke er så sterk i fingrene....men mer lynkjapp i beina, galopperte elegant opp over de berømte fingertakene.

Deretter løpende et lite stykke over en liten skrent på 2 meters høyde. Vi fant ut at taubruk var misbruk av tau og tid, trass et lite utsatt punkt rett før toppflata hvor man krysser et kort svaparti på noen få meter.

Tørket en del ut hadde også fjellet gjort, så friksjonen ble utover dagen bedre og bedre.

Da vi var oppe på toppen og fikk et kort gløtt ned til fjorden mellom tåke og skydotter.

Retur samme vei.

Rapell ned fra Mysosten og samme øvelse på retur tilbake til Halls fortopp. Deretter raskt rusletur ned til startpunktet.

Ved startutgangspunktet reiv vi telt, pakka og starta returen hjem....1050 km!

Slik så Stetinden ut da vi kom ned til bilen etter en tur med tåke. Turen er fin den! Mye innsats, artig rygg og et kort tungt klatrepunkt....for en som langt fra definerer seg som noe annet enn en tindebestiger.
Stanga gjennom tåka på 600 - 700 meter. Tåka flytta på seg igjen.....og fulgte nærmest etter oss.
HP har passert Halls fortopp.
Ola på fingertraversen.
Toppen
På vei ut på Mysosten.
Rapell fra Mysosten.

Bildekavalkade fra uka i Nord - Norge:

Film fra hansun (Hans Petter Sundhagen)

Start date 01.09.2017 07:10
End date 01.09.2017 15:41

Haha!

Written by j_snorre 06.09.2017 20:56

"...denne gangen livredd." Lett å kjenne seg igjen i den som ferskeste mann i klatrelaget!:)

Enig...

Written by otto 01.09.2017 19:54

I de fleste land er nasjonalfjellet/nasjonstoppen samme sak. Dvs høyeste topp... Men for ikke å såre nordlendingene er Stetinden et utrolig flott fjell.. Ps ser du har fine dager i nord..

i følge reiseradion..

Written by otto 01.09.2017 19:22

Tipper Galdhøpiggen eller Snøhetta hadde dratt i land den seieren hvis alle nordmann hadde stemt. Tysfjord kommune "sprengte" mest sannsynlig tlf budsjettet sitt denne dagen....

Sv: i følge reiseradion..

Written by ArntO 01.09.2017 19:44

Hei! Nasjonalfjellet burde selvsagt vært et fjell hvor flertallet av Norges befolkning kunne hatt muligheten til å komme seg opp på!