Horberget - Aslaksteinen mv (26.10.2016)

Ascents Aslaksteinen (193m) 26.10.2016
Aslaksteinen Sør (252m) 26.10.2016
Horberget (199m) 26.10.2016
Litle Horberget (166m) 26.10.2016

Tur sammen med Hans Petter og Pauli. Lite sti å finne slik vi gikk turen, men skal man på Horberget finnes en sti med ukjent startutgangspunk. Opp til den sagnomsuste Aslaksteinen finnes også sti, og det er et beferdet turmål. Vårt mål var travers fra nord retning sør.

Hadde ambisjoner om å rapellere ned fra Aslaksteinen, men det eneste fornuftige rapellfestet vi fant var ei stor steinblokk litt innpå kanten av "stupet", og friksjonsproblematikk skremte meg fra gjennomføringen.

På Horberget ser det slik ut. Der finnes en sti opp hit. Vi fant aldri stistarten, men traff på den ca 150 meter over havet. Det trigonometriske punktet hadde selvsagt blåst ned. Trist disse ikke blir vedlikeholdt på en skikkelig måte.
Infotavle på toppen av Aslaksteinen. Noen har vært på denne bergknausen før oss.
Bildet tatt fra Aslaksteinen sør mot Horberget. Om navnet Horberget kom av at den mannlige del av bosetninga på Aslaksteinen måtte dit på nytelsesturer, håper jeg for deres del at det var vesentlig mindre kratt og buskas for 2000 år siden enn i dag!
Retur ned lia mellom Aslaksteinen og Asklaksteinen sør. 10 - 15 minutter på grusvei venter tilbake til startutgangspunktet.