Romsdalshornet - skitur - travers til Hornaksla (04.07.2015)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Hornaksla (1,511m) 04.07.2015
Lillehornet (1,538m) 04.07.2015
Romsdalshornet (1,550m) 04.07.2015
olah (Ola Hovdenak)
Fra Romsdalshornet mot Hornaksla.

19.06.2001 gikk Ola og jeg Horntraversen {Romsdalshorn - Lillehornet - Hornaksla} med ski på sekken. Fra Hornaksla hadde vi nydelig skikjøring ned til Hornvatnet innerst i Venjedalen.

04.07.2015 repeterte vi denne turen. Med på laget var også Ola Berger. Vi startet turen fra p-plassen øverst i Venjedalen ca. kl. 08:00. Ski, staver og skisko var godt montert på sekken. Grunnet grauttjukk skodde visst vi ikke hvordan skiforholdene var ned fra Hornaksla til Hornvatnet, men vi antok de var ok.

Da vi kom opp mot gapet, innsteget til Nordveggen, stanget vi gjennom tåka, og kom over skyene. Nydelig rundskue hvor kun de høyeste toppene stakk opp.

Opp nordveggen {grad 4} ledet Ola to taulengder, mens vi gikk løpende videre til topps. Skia slo borti utspring med videre her og der, men ingen problemer å gå nordveggen med ski påmontert sekken.

Grauttjukk skodde var forvandlet til nydelig vær og temperatur. Små skoddedotter under oss her og der da vi summitterte Romsdalshorn, men stadig klarere vær. Lunchen kunne vi nyte i bar overkropp.

Ned i skardet hvor Hals renne kommer opp rapellerte vi først en 20 meters rapell, og deretter en rapell på borti 50 meter. Utsatt klyving med ski på sekken anbefales overhodet ikke!

Opp til Lillehornet fra skardet er det klyving. Vi holdt ut til venstre der det ble noe bratt, om man går rett på. Gode hånd og fottak og også fast fjell fra skardet og til topps på Lilllehornet.

Parti mellom Romsdalshornet og Hornaksla. Utsikt mot Trollveggen.

Etter og ha nytt finværet en stund på Lillehornet, rappellerte vi to korte taulengder og en lang taulengde ned i skaret mellom Lillehornet og Hornaksla. Luftig sisterapell. Rapellfesta her må mekkes på, og vi ofret noen slynger og kiler for å styrke opp gamle rustne fjellbolter og kiler. Man må nok ta høyde for å utbedre rapellfestene jevnlig på denne traversen.

Fra Lillehornet mot Hornaksla.

Fra skardet mellom Lillehornet og Hornaksla kløyv vi opp den eksponerte og flotte eggen til toppflata på Hornaksla. Gode tak hele veien og ikke nødvendig med taubruk.

Fra toppen av Hornaksla var tiden endelig inne for å bruke skiene vi hadde drassa på. Nydelig skikjøring ned til Olaskardet, og vi kunne kjøre på ski 800 høydemeter, i praksis helt ned til Hornvatnet.

Skikjøring fra Hornaksla.

En fantastisk tur i utrolig vær!

Totalt brukte vi ca 8,5 timer på turen.

Missing title

Written by GeirI 04.07.2015 21:13

Med ski? :-;

Sv:

Written by ArntO 05.07.2015 11:52

Kjemefint på ski ned fra Hornaksla. Kjørte helt ned til hornvatnet i praksis. Gjorde samme turen for 18 år siden med store tunge telemarkski på sekken. Anbefales.