Hjelledalstind mv (10.08.1996)

Ascents Trandalstinden (1,544m) 10.08.1996
Valljanykjen (1,178m) 10.08.1996

Ola, Frode, Solveig og jeg. Vi hadde ingen turbeskrivelser av toppen, og måtte planla turen til Trandalstinden slik at vi også fikk med oss Vellanyken/ Valljanykjen. Etter noe prøving og feiling på rutevalget på breen nord for Råna, kom vi oss etter hvert trygt opp å toppen.

Fra Trandalssætra gikk vi opp en flanke til laveste skardet mellom Nonshornet og Råna. Vi gikk bort til Vellanyken via breen i Litledalen. Flott utsikt ned mot Sykkylven.

Fra Vellanyken gikk vi inn på eggen og videre inn på breen nord for Råna. Noe lett klyving før vi kom inn opp på breen.

Vi tok kurs i retning ei "skulder" på breen. Etter hvert ble vi tvunget ned mot et utsatt hjørne i brefallet. For å unngå brefallet, klatret vi over noen sva retning NV (grad 3), og kom opp på et platå.

Fra platået rappellerte vi ca 25 meter og unngikk på denne måten det utsatte hjørnet i brefallet. Videre kryssa vi breen og gikk inn på nordeggen/ ryggen til Trandalstinden. Noe klyving på ryggen, og man kan nok med fordel komme inn fra breen høyere opp enn hva vi gjorde.

Fra toppen er det fantastisk utsikt. Dette er en topp med få besøk.

På returen fulgte vi omtrent samme rute til omtalte platå. Vi fant ei rute opp i område vi rappellerte som ikke krevde tausikring. Etter klyving ned fra platået og inn på breen igjen, fulgte vi fotspora fra tidligere på dagen, og svingte etter hvert nedover mot Trandalssætra igjen.

En spennende tur! Dt finnes nok mindre kompliserte måter å komme seg til topps på!