Canada; Le Mont du Lac des Cygnes (24.07.2023)  6

Characteristic Walk
Ascents Le Mont du Lac des Cygnes (967m) 24.07.2023 13:43

Etter bryllupet til Claire og Lars ved Mont Tremblant noed for Montreal reiste vi til leid hytte i Charlevoix regionen øst for Quebec by.
Andre dagen på hytta fikk vi lyst på en liten fottur. Vi kjørte derfor en snau time opp til nasjonalparken Grands-Jardins, hvor vi parkerte ved Mont-du-Lac-des-Cygnes Trailhead. Etter at vi hadde betalt avgiften for å gå i nasjonalparken (noen få dollar) la vi i veg mot dagens mål.
Vi ble umiddelbart advart mot at dette var område med mye svart bjørn.
Stien var bred og gruslagt og den steg jevnt og trutt oppover i åssiden i flere slynger.
Etter hvert kom vi opp til et vann hvor det var toaletter og sittebenker. Etter en lang pause hvor lunsjpakka ble fortært gikk vi videre mot toppen. Herfra var ikke stien så bred og tilrettelagt, bortsett fra i områdene der park-myndighetene ønsket å skåne terrenget. Der var det lagt gangbroer og trapper.
Når vi kom opp på toppen åpenbarte det seg en flott utsikt i alle retninger og oppholdet på toppen ble lang i det fine været. Vi tok samme ruten tilbake til utgangspunktet. Claire, Katia og Petrus løp ned igjen, mens Benoit, Lars, Nina og jeg ruslet ned.
Fint å oppleve hvor forskjellig det er mellom Norge og Canada når det gjelder tilrettelegging og restriksjoner for ferdsel i naturen og nasjonalparkene. I Norge hvor vi kan gå og campe hvor vi vil, er alt mye mer tilrettelagt i nasjonalparkene i Canada. Du MÅ følge stiene, som ofte er godt opparbeidet. Toaletter finnes det langs rutene og det er ofte ikke tillatt å gå utenfor stiene. Og all camping må skje på organiserte campingplasser.

Advarsel mot bjørn
Utsikt til fjell på andre siden av dalen
Utsikt ned til parkeringen og veien nordover gjennom nasjonalparken
Adgang forbudt utenfor stien
Canadisk villmark
Utsikt ned på vannet vi lunsjet
Lemmer var lagt ut for å spare naturen
Urskog
Ikke umulig at en bjørn stirrer på oss fra den tette skogen
Nesten oppe
Petrus og jeg på toppen av Le Mont du Lac des Cygnes
Informasjonstavle om hva vi ser mot syd
Utsikten mot øst
Utsikten mot syd og ut av nasjonalparken
Utsikten mot nordvest innover i nasjonalparken