Paradisjuvet og Mastrehaugfjellet (27.08.2022)  6

Characteristic Walk
Ascents Mastrehaugfjellet (959m) 27.08.2022 10:32
Visits of other PBEs Paradisjuvet (850m) 27.08.2022 10:32

Kjørte fra Årdalstangen mot Indre Ofredalen gjennom Ofredalstunnelen, som regnes som verdens bratteste tunnel med 15,5 % stigning, til aktivitetsanlegget over tunnelen. Parkerte på plassen ved Åsettjørni.
Gikk merket sti til Paradisjuvet forbi grillhytta "Padlebu" nord for Brennfjellet. En utrolig spektakulær utsikt møtte oss når vi kom ut på kanten mot Årdalsfjorden. Gikk stien langs kanten av stupet i ca. en km frem til Paradisjuvet. Vi syntes dette var på høyde med det man opplever på Preikestolen, med den forskjellen at her var vi alene.
Turen tilbake tok vi over Mastrefjellet der høydene 951 og 958 ble besøkt. Fra høyde 958 gikk vi en svak, men vardet sti i nordvestlig retning. Traff på en større sti rett ved høyde 954 (den nordre), som vi fulgte ned igjen til parkeringen. Inger, Arvid og Nina var med på denne fine lørdagsturen i Årdal. Vi koste oss på tur hele dagen med mange pauser og vi plukket også mye kantarell (fylte en hel brødpose).

Utsikten fra Brennfjellet syd for grillhytta. Årdalsfjorden 930 meter under oss. Bygda Naddvik på andre siden av fjorden.
Utsikten utover Årdalsfjorden mot vest fra Brennfjellet.
På østsiden av Paradisjuvet
Mot Vestsiden av Paradisjuvet
Mastrehaugfjellet høyde 951, fotografert fra trig. punktet mot varden
Årdalstangen med Ovemigen, sett fra Mastrefjellet.