Raskifte: Tur blant vindmøller 2 (01.09.2021)

Ascents Rolighaugen (771m) 01.09.2021 12:12
Raskiftet (810m) 01.09.2021 12:20
Raskiftet Sør (807m) 01.09.2021 12:28
Raskiftet sørvest (801m) 01.09.2021 12:34
Raskiftet vest (801m) 01.09.2021 12:44

Kjørte FV2158 nordover fra RV25 på vestsiden av Osensjøen frem til Vollmo, hvor vi tok av på veien opp mot Raskifte Vindpark. Etter at den verste stigningen var unnagjort kom vi til et veikryss. Den veien vi skulle ta innover mot Raskifte hadde informasjon om stengt bom om en kilometer uten parkeringsmulighet. Derfor var det greit å parkere her i krysset.
Syklet innover veisystemet i vindparken. Første Peakbook-elementet vi traff på var Rolighaugen. Haugen lå rett ved en vindturbin.
Den neste toppen var dagens høyeste topp Raskifte, som lå rett over veien for en vindturbin.
Her la vi fra oss syklene og gikk noen hundre meter sydover til kommunetoppen i Elverum, Raskifte sør. Her var det bygget en fin varde.
Gikk videre til Raskifte Sørvest, som lå på sydsiden av et lite tjern.
Gikk så nordover i noen få hundre meter til Raskifte vest, som lå rett ved en vindturbin.
Ruslet veien tilbake til syklene og syklet tilbake til bilen, som tok oss videre til Elverum Camping.
Nina var med på turen.

Informasjon om Raskifte vindkraftverk i veikrysset hvor vi parkerte