Rundtur på Storøya (28.09.2020)

Characteristic Walk
Ascents Storøya i Tyrifjorden (139m) 28.09.2020 13:09
Kvislahaugen (139m) 28.09.2020 13:23

Parkerte på plassen før brua over til Storøya. Ønsket å gå en litt lengre runde enn til de to peakbook-toppene på øya. Gikk derfor til høyre (østover) når vi kom over brua. Gikk merket sti rundt halvøya som er er naturreservat. Oppdaget ute på odden at GPS trackingen ikke var startet. Fikk aktivert den før vi fortsatte.
Krysset over golfbanen og gikk opp fra østsiden av åsen Storøya-toppen ligger på. Fulgte delvis et elgtråkk vestover på åsryggen frem til topp-punktet. Litt utsikt vestover på øya og Tyrifjorden.

Toppen av Storøya

Fra toppen gikk vi en liten sti ned åsryggen mot sørvest.

Fin golfbane på Storøya. Haraøya, Limovntangen og Røyse bak
Her kom vi ned fra toppen av Storøya
Kvislahaugen

Krysset over golfbanen og veien, før vi fortsatte rett opp på Kvislahaugen som nå var rett syd for oss.

Oppe på toppen av Kvislahaugen var det en signalvarde og null utsikt. Bare tett granskau.

På toppen av Kvislahaugen

Fra høyden gikk det sti som vi fulgte nedover i sydlig retning til vi kom ned på en vei.
Herfra var det fin utsikt ned på en del av golfbanen og Geitøya, som ligger ute i Tyrifjorden sydvest for Storøya.

Fin utsikt ned på en del av golfbanen og Geitøya

Gikk veien mot nordøst frem til hytteområdet på sydsiden av øya. Gikk gjennom litt av hytteområdet før vi svingte ned på stranden. Gikk langs stranden nordøstover frem til en bratt klippevegg som gjorde det umulig å gå videre langs stranden. Gikk opp til hyttene og fulgte veien tilbake tilbake til bilen på andre siden av broen.