Slåtteberget og Nyseterhaugen (19.09.2020)

Characteristic Walk
Ascents Slåtteberget (504m) 19.09.2020 09:34
Nyseterhaugen (428m) 19.09.2020 10:32

Kjørte bomveien oppover mot Vælsvanna (bompenger kr. 30 Vipps). Tok av veien mot Hensetra. Parkerte på parkeringslomme før bommen der veien krysser Væla.
Gikk veien over Væla. Rett etter brua tok jeg av på traktorslep mot høyre. Fulgte dette slepet oppover i lia i nordlig retning.

Nyseterhaugen fra øst
Utsikt mot Hensmoen, Røyse, Tyrifjorden og Finnemarka  fra stien mot Slåtteberget
Utsikt mot Hensmoen, Røyse, Tyrifjorden og Finnemarka fra stien mot Slåtteberget

Da slepet etter hvert ble borte i ei hogstflate, hadde jeg tilbakelagt ca. 2/3 av strekningen til Slåtteberget. Hadde tatt ut kartplot fra MapAnt i målestokk ca. 1:7 500. Var derfor enkelt og orientere seg videre til toppen av Slåtteberget. Imponerende bra kvalitet på MapAnt-kartet. Kommer til å bruke kartplot fra MapAnt på fremtidige turer fremfor å orientere etter 1:50 000 kartene, spesielt i skogsterreng.

Selfie på toppen av Slåtteberget
Bolt, sammenrast trig. punkt og steinvarde på toppen

Null utsikt fra toppen av Slåtteberget. Ligger en annen høyde (nesten like høy) 50 NØ for hovedtoppen. Her var det postkasse med bok. Bedre utsikt herfra spesielt mot øst.

Postkasse med bok på nabotoppen på Slåtteberget

Gikk bortom den tredje kollen oppe på Slåtteberget NV for hovedtoppen.
Fortsatte videre i terrenget nedover mot vest i retning nordsiden av Hvalstjern. Traff etter hvert på et traktorslep som jeg fulgte ned til vegen som ender nord for Hvalstjern.

Hvalstjern

Gikk vegen noen hundre meter, til det tok av et gammelt og utydelig traktorslep mot venstre.
Fulgte dette slepet i noen hundre meter i retning den andre toppen på dagens tur. Orienterte greit videre mot sydøst frem til Nyseterhaugen. Åpen gammel skog på toppen, men dårlig med utsikt. Ingen varde på denne toppen. Fant derfor ett par steiner og bygget en liten varde for fremtidige toppturbesøkere.

Jeg bygget en liten varde på Nyseterhaugen

Gikk fra Nyseterhaugen mot sydøst. På kollen 150 meter fra toppunktet fant jeg det sammenraste trig. punktet som geodetene brukte til oppmålinger av landet i "gamle dager".

Sammenrast trig. punkt på kolle 150 sydøst for Nyseterhaugen

Gikk herfra ned lia i sydøstlig retning. Kom ned på vegen ved Hensetra. Fulgte veien tilbake til bilen. Det var mye høyt gress i de mange gamle og nyere hogstfeltene. Der hvor gammelskogen fortsatt sto var det fint å gå i vekselsvis gran og furuskog. Dessverre har Hjorteflua funnet vegen også til Ringerike. Den var stedvis merkbar.