Skotjernsfjellet (19.06.2019)  2

Ascents Skotjernfjellet (651m) 19.06.2019 12:39
Visits of other PBEs Sølvtjernsvegen snuplass (540m) 19.06.2019 12:08

Planla å kjøre inn til Sølvtjernsvegen snuplass fra Bruvoll ved E16. Tok av fra E16 rett øst for tunnel-utløpet ved parkeringsplassen. Kjørte gjennom bommen og betalte bompenger (SMS kr. 60). Et par hundre meter senere ble det full stopp under E16. Her var nemlig veien gravd opp. Et arbeidslag var nemlig i gang med å grave ned en ferist. De kunne fortelle at veien ville være stengt i noen timer, men vi kunne komme inn i området ved å kjøre inn via Grua eller Harestua. Ble derfor en lang omkjøring. Kjørte derfor videre til Grua stasjon. Tok inn vegen merket til skytebanen. Oppe i veien her var det ny bom, men heldigvis kunne vi nyttiggjøre oss av forrige bombetaling ved Bruvoll. Orienterte oss innover på skogsbilveiene frem til Sølvtjernsvegen snuplass, hvor vegen stoppet. Merk: Bommen som er anmerket på kartet øst for Sølvtjernet finnes ikke.

God plass ved Sølvtjernsvegen snuplass

Fra snuplassen gikk stien rett sydover. Etter 40 meter tok det av en sti mot venstre. Tenkte at denne stien ville lede meg i riktig retning. Valgte denne stien som gikk nordøstover og oppover lia. Etter noen hundre meter dreide stien sydover og i retning Bukkehøgda. Stien ble etter hvert borte, men jeg fulgte terrenget opp til Bukkehøgda (637).

Bukkehøgda 637 moh

Fortsatte videre sydover i åpent myr- og furuterreng frem til toppen av Skotjernfjellet. Ingen fjellfølelse på denne lille kulen inne i skogen.

Ingen utsikt på toppen av Skotjernfjellet

Trigpunktet på denne åsen ligger noen hundre meter vest for det høyeste punktet. Gikk derfor bort til høyden der trigpunktet var avmerket på kartet. Herfra var det fin utsikt, spesielt mot vest. Så blant annet Norefjell fint.