Rundtur på Skaugumsåsen (12.05.2019)  6

Ascents Djupdalsåsen (322m) 12.05.2019 15:33
Skaugumsåsen (351m) 12.05.2019 15:46
Skaugumsåsen (349m) 12.05.2019 16:04

Var på bursdagsfeiring i Hvalstadåsen og vi ble jubilanten og Lars på en rundtur i deres nærområde.
Den blåmerka løypa startet 50 meter fra huset. Gikk denne løypa nordvestover på nordsiden av Skaugum og ned mot østsiden av Semsvannet.

Fint kulturlandskap ved Semsvannet og Skaugum
Semsvannet

Gikk veien på østsiden av Semsvannet til det nordøstre hjørnet av vannet. Fortsatte veien videre til den blåmerka løypa tok av mot høyre mot Djupdalsåsen (bygdeborg). Gikk stien oppover i vekslende kupering til toppen av Djupdalsåsen. Fin utsikt her opp både mot Semsvannet i sørvest og mot Holmenkollen/Tryvann i nordøst.

Fra Djupdalsåsen mot Semsvannet
Toppen av Djupdalsåsen

Fortsatte den blåmerka løypa videre nordover fra Djupdalsåsen. Stien dreide ganske raskt mot øst og ned i dalsøkket, der stien dreide sydøstover og opp mot Skaugumsåsen’s høyeste punkt.
Toppunktet ligger vel 30 meter øst for stien. Null utsikt herfra og trolig lite besøkt.

Høyeste punkt på Skaugumsåsen
Høyeste punkt på Skaugumsåsen, en liten haug midt inni skauen

Etter fotografering fortsatte vi de få hundre meterne videre mot sydøst og frem til utsiktspunktet på Skaugumsåsen. Her var det derimot en fantastisk utsikt mot Oslo og Oslofjorden. Håøya virket ruvende lengst ute i fjorden herfra. Også fin utsikt ned til Skaugum gården.

Utrolig flott utsikt fra Skaugumsåsen 349
Skaugumsåsen 349

Etter at vi hadde fotografert og beundret utsikten, gikk vi stien bratt ned sørover fra utsiktspunktet og kom ned på veien rett nord for gjerdet på Skaugum. Herfra på samme stier tilbake til utgangspunktet. En veldig fin tur i et fantastisk landskap.
Lars, Claire Per Martin og Nina var med på turen.