Topper rundt Mysusæter (15.12.2018)  3

Start point Rondane Høyfjellshotell (769m)
Endpoint Rondane Høyfjellshotell (850m)
Ascents Berget (1,025m) 15.12.2018
Kåsen (1,061m) 15.12.2018
Ranglarhøe (1,129m) 15.12.2018

Peakbook-treff på Mysusæter og hyttene ved Rondane Høyfjellshotell. Kjørte med Atomsilda (Jørn Håvard Ask) fra Gjøvik fredag ettermiddag og vi plukket opp Grete på Moelv. Litt småproblemer med vannet på hyttene og dermed noe kluss med bytte av hytter mens vi spiste taco.. Alt ordnet seg, med unntak av at naboen til vår hytte hadde fest hele natten (som selvsagt ikke plager meg da jeg uansett ikke hører noe).

Grytidlig start lørdag for å rekke noe klarvær og dermed noe utsikt innover vakre Rondane - men det fikk vi ikke. Jeg var noe lunken på planen om å gå med mål om Ljosåbelgen i forhold til værvarselet samt føre og ante at det ville bli en bomtur. Ville derfor gå en runde og gå på noen lavere topper. Valgte derfor å snu ved parkeringen på Spranget i retning Ranglarhø, mens resten la i vei mot Randen og Ljosåbelgen.

Veldig lettgått opp til Ranglarhø, og fin utsikt, men bare tåke innover mot Rondane.

Avblåst og lite snø på Ranglarhø, mens tåken lå som teppe i Rondane
Lettere vær og blå himmel sørvestover

Bestemte meg raskt for å tusle over toppen som var mellom Ranglarhø og Kåsen, noe som viste seg å være Berget. Hytte nesten på toppen, og fulgte veien opp til hytta, men etter det var det svært tett skog - og mine korte fjellski viste seg som ypperlige i dette terrenget.

Flott varde på toppen av Berget, og faktisk flott utsikt til skogstopp å være.

Fra Berget gikk det lett ned til veiene som gikk i hyttefeltet i foten av Kåsen. Bestemte meg for å komme meg opp på nordøstsiden, så valgte bort å finne en vei ned til brua over Ula, men fant en flott snøbru. Oppe ved de siste hyttene før toppen så jeg det ville bli bustete oppover - ikke skog, men en rekke knauser. Satte derfor fra meg skia og knotet meg opp - antagelig ikke beste rute.

Toppen av Kåsen mot Berget og Ranglarhø

Ned igjen samme veg og tilbake til hyttene langs veien og siste del av skiløypa.