Bernia-traversen (03.07.2017)  6

Characteristic Alpine climbing
Ascents Panxa Blanca (989m) 03.07.2017
Bernia (1,128m) 03.07.2017

Kjørte med Laurits fra Calpe via Xalo og til Restaurant de Bernia hvor det var fint å parkere på høyre side noen meter forbi restauranten. Gul/hvit merking til venstre her i retning østskaret på ryggen. Vi tok feil og jeg så ikke "Privado" skiltet, så vi kom til et hus med en svært sint hund. Heldigvis ikke noe alvorlig, men temmelig ublid opplevelse. Videre langs veien var det skiltet svært bra mot Fortet. Varmt oppover bakkene med noen småpartier med enkel klyving før vi kom til grotten som går gjennom fjellet (kan gåes igjennom for å komme ut på andre siden om man vil gå en rundtur).

På tur mot sint hund
Naturlig grotte gjennom fjellet

Enkel klyving fra dette punktet før det ble jevn stigning opp til østskaret. Klyvingen opp på øst-toppen så eksponert ut (beskrevet som grad 3 eksponert, og mulig behov for sikring), og Laurits var ikke noe særlig innstilt på å komme seg opp der, så vi startet traversen fra skaret. Jeg tar meg gjerne en tur her igjen, og da med øst-toppen.

Laurits i rappell

Luftig klyving langs ryggen med mye morsomme partier, og vi tok tre rappeller og sikret oss forbi et 3er opptak som var utsatt og 4+ opptaket med en travers. Klatringen opp etter 4+ opptaket med travers er også beskrevet som grad 3 (som stemmer bra), men her gikk vi usikret da det ikke var eksponert. Det er også et lite grad 3 opptak fra siste skaret opp en liten kamin, men denne er også ikke eksponert og enkel. Det var hengt opp noen taustumper av temmelig usikker kvalitet på noen av klyvepartiene, men disse stoler ikke jeg på og de så temmelig shabby ut. Gamle rustne pitons var å se, og to av rappellene hadde bolter, men kun den lengste rappellen med rød "FIN" hadde godt rappellfeste. Siste rappellfeste hadde to rustne bolter med en slynge - vi valgte å ta tauet rundt steinen som fungerte helt fint. På et par punkter er det hengt opp kjetting som var robust.

Laurits gjør seg klar for rappell med godt rappellanker
Bak denne steinen er det to usikre bolter med en slynge av ukjent alder
Laurits rappellerer
Toppen av cruxet. 4+ opptaket og traversen langs "finne" og videre 3er klatring.

Vel oppe på toppen av Bernia går veien videre forbi toppen og har noen enkelte klyvepartier som ligger på grad 2. Et punkt forbi et sva hvor det var festet kjetting. Ned mot fortet var det grus, og beina begynte å bli møre av å gå i anmarsj-sko. Fra fortet går det god sti hele veien tilbake til parkeringen. Holder man seg til stiene, så er det helt fint å gå i shorts.

Laurits på toppen av Bernia
På tur ned flanken med mye grus

Anbefaler denne turen på det varmeste for de som ikke sliter med høydeskrekk :)