Joggetur over Romsdalseggen (02.07.2014)

Start point Åndalsnes (40m)
Characteristic Jogging
Ascents Blånebba (1,320m) 02.07.2014
Høgaksla (991m) 02.07.2014
Mjølvafjellet (1,216m) 02.07.2014
Nesaksla (731m) 02.07.2014
Steinfjellet (1,178m) 02.07.2014

Etter å ha tatt farvel med en syk Daniel på togstasjonen i Åndalsnes lurte jeg på hva jeg skulle benytte denne sjeldent fine dagen til. Har lest i diverse brosjyrer og magasiner at turen over Romsdalseggen er kåret til en av Norges 10 fineste fjellturer. Dette var en av få turer jeg «manglet» på denne lista, så hvorfor ikke ta turen nå? Turen over Romsdalseggen går mellom Åndalsnes og Vengedalen. Mange tar buss opp Vengedalen og går ned igjen til Åndalsnes. Da jeg foretrekker motbakker fremfor utforbakker valgte jeg i stedet å gå mot strømmen. Kjørte bilen opp til Vengedalsvatnet og satte fra meg sykkelen her. Deretter kjørte jeg ned igjen til Åndalsnes der jeg parkerte bilen og startet turen.

Utsyn over Åndalsnes fra utsiktspunktet på Nesaksla.
Innover mot Isterdalen. Trolltind, Bispen og Kongen.

Bestemte meg for å gjøre turen som trening mot Hornindal rundt på lørdag og pakket en lett sekk og snørte på meg joggesko. Opp Nesaksla var det bratt, men utrolig godt tilrettelagt med steintrapper og til og med metallramper for rullestolbrukere i starten. Jogget jevnt opp til utsiktsrampa midt oppi det bratteste. Her tok jeg et par minutters stopp og tok noen bilder med den nye smartmobilen min (ønsk meg velkommen etter..). Var så svett på fingra at skjermen ikke registrere fingrene mine, så måtte bli nokså tørr før det fungerte å ta bilde. Nydelig utsikt over Åndalsnes og utover fjorden. Romsdalen er vakker, og Rauma kommune kan med rette kalle seg for verdens beste kommune for naturglade mennesker!

Isfjorden.
Mot Blånebba og Venjetindane fra Mjølvafjellet.

Fortsatte opp den siste brattbakken til det flatet ut oppe på Nesaksla. Her var det godt merket sti videre langs ryggen. Passerte et artig og smalt parti før bakken opp til Mjølvafjellet. Her går stien av til venstre for dem som ønsker å gå «Romsdalseggen familie». Ankom Mjølvafjellet etter 1,5 time fra start. Tok meg en ti minutters pause her før jeg fortsatte videre mot Blånebba. Bratt og luftig ned fra Mjølvafjellet. Lagt ut kjettinger på de mest utsatte passasjene. Deretter bratt opp til 1178-toppen. Her et sted går stien «Romsdalseggen normal» ned til venstre. Jeg derimot ville også oppom Blånebba og valgte å gå den mindre brukte ruta «Romsdalseggen ekstrem».

Tilbakeblikk langs Romsdalseggen fra Blånebba.
Romsdalshornet og Trollveggen.

Opp til Blånebba var terrenget mer rotete i steinur. Møtte flere andre som var på tur denne flotte dagen. Sikkert enda mer folksomt om det hadde vært helg. Fra Blånebba var jeg ikke helt sikker på veien videre. Spurte en fyr om han visste hvor ekstremruta fortsatte. Han visste om en som hadde kommet opp ryggen videre sørover, men det var visst klatring. Forsøkte denne varianten. Ikke så veldig mye tegn til andre turgåere. Fant nok ikke enkleste veien, for et punkt måtte jeg klatre meg ned et bratt parti som nok grenset til grad 4. Tempoet ble senket en del her. Passerte noen varder, men disse var stort sett mer villedende enn behjelpelige. Etter hvert kom jeg innpå et tråkk som førte meg ned i skaret mot neste topp på egga. Herfra gikk det på skrått ned til venstre. Delvis løs ur og svakt tråkk i lyngen. Ikke spesielt fint, men greit å ha gjort det. Møtte en familie som var på vei oppover og prøvde å forklare de så godt jeg kunne hvor man skulle gå.

Venjetindene sett fra Blånebba.
Nesten nede i Venjesdalen.

Ankom Venjesdalsvatnet etter 3 timer fra Åndalsnes. Fin treningstur! Unnet meg et aldri så lite bad i vannet før jeg satte meg på sykkelen og tråkket tilbake til Åndalsnes. Brukte rundt en halvtime på den sykkelturen. Nå bar det videre til Stryn for å lade opp til Hornindal rundt!

Missing title

Written by JPV100 16.07.2014 08:07

Flotte bilder fra en flott tur! Synd jeg ikke var hjemme og kunne slå følge. Må forresten korrigere deg litt; Rauma er "verdens beste kommune for naturglade mennesker". Ikke bare for friluftsinteresserte altså ;)