Møre- og Trøndelagsraid dag 3 (21.06.2014)

Ascents Besselvassheia (76m) 21.06.2014
Mørkdalstuva (345m) 21.06.2014

Besselvassheia i Frøya

Startet fra bommen 300 meter fra hovedveien nederst i Stutvassdalen. Syklet opp til enga ved Grasdalsvatnet. Herfra langs merket sti mot Besselvassheia. Fulgte «lang rute» fremfor «rett på». Etter at høyeste topp på Frøya ble døpt Besselvassheia i 2009 har det blitt merka sti og stor aktivitet mot denne toppen. Stien gikk over et par andre topper før vi kom til det høyeste punktet. Her var det både skilt, varde og bok til å skrive seg inn i. Vid utsikt! Fulgte samme sti tilbake. Brukte 1t 10min på turen.

Mot Besselvassheia!
Frøyas tak.

Mørkdalstuva i Hitra

Kjørte til Svankilen der vi ble møtt av en «innkjøring forbudt» skilt. Spurte grunneieren om vi fikk lov til å passere, men han ville ikke gi oss tillatelse da det var mange andre grunneiere som delte på veien. Greit nok... I stedet syklet vi veien innover og satte syklene fra oss ved Munkdalen der forøvrig en av episodene til «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» ble spilt inn. Fra Munkdalen fulgte vi en fin sti opp til sadelen mellom Tonningen og Skårfjellet. Herfra bar det ut i terrenget over det kuperte Skårfjellet og bort til Mørkdalstuva. Ganske krunglete terreng, så det ble ikke den beste fremdriften.

På Skårfjellet med Mørkdalstuva bak.
Flate myrområder øst for Mørkdalstuva.
Fatter på toppen av Mørkdalstuva. Vått og trist...

Var lenger bort til toppen enn det vi hadde regnet med, og kraftige regnbyger fra vest gjorde det hele ganske så utrivelig. Nådde omsider toppen etter 1t 50min fra start. Tok en kjapp kvikk-lunsj før vi valgte en annen vei tilbake igjen som nok er den kjappeste. Direkte ned på myrene i vest og videre mot veien ved Storlia. Traff på en del ATV-spor og noe sti. Ellers for det meste myrtrasking. Åpenbart at dette er hjorteterreng, så mange jaktposter i området. Da vi kom bort på veien angret vi på at vi hadde satt fra oss syklene i Munkdalen. Det føltes drygt ut langs veien bort dit. Det verste var at jeg begynte å merke smerter i høyre kne. Uvanlig hissige smerter også. Håpet på at det ville gå bort neste dag... Jeg fikk et forsprang til fattern, så jeg fikk med sykkelen hans fra Munkdalen og ned til krysset slik at han slapp å gå helt opp.

Myrpromenade på tur tilbake igjen.
Fint landskap da.

Gjennomvåte ankom vi bilen etter 3t 45min på tur. Da regnet økte på sa vi oss fornøye med dagen og slo oss til på en campinghytte på Øysanden camping.

Kart

Mørkdalstuva

Written by johanne 14.08.2014 22:25

Hei Sondre! Mørkdalstuvas vanligste og sannsynligvis enkleste adkomst er fra Kvammen, andre sida. Det er bare 7-8 km fra der jeg har vokst opp;-) Før skogsveien på Kvammen ble bygd, var det mest vanlig å gå opp fra mitt hjemsted! Artig at du har vært der :-) Hitras turterreng er langt fra det