Møre- og Trøndelagsraid dag 1 (19.06.2014)

Ascents Mekknøken (751m) 19.06.2014

Jeg og fattern hadde lenge planlagt at vi skulle ta et kommunetoppraid sammen i slutten av juni i år. Da det nærmet seg så ikke værmeldingene spesielt lovende ut for indre Trøndelag der vi hadde håpet å være. Lenger ute ved kysten så det ut til å kunne bli mest oppholdsvær så vi tok sjansen på det i stedet. Reiste fra Asker og opp til Nordmøre torsdag formiddag. Jammen er det en lang kjøretur! Etter rundt 9 timer i bil ankom vi Nordmøre utpå kvelden. Fant ut at vi hadde tid til en tur før dagen var slutt, og det ble Mekknøken på Averøya. Kjørte over den stilige Atlanterhavsvegen der det blåste friskt fra storhavet. Ikke så mye tegn til varm sommer her oppe...

Stilige Atlanterhavsveien mellom Eide og Averøya.
Fattern på vei opp mot Mekknøken.

Parkerte i bakkene ovenfor Mork ved et skilt der grunneieren ba om 10 kr pr parkerende bil. Helt rimelig det! Det hadde nylig vært en kraftig regnbyge, men nå var det opphold og antydninger til kveldssol. Fulgte grusveier et stykke oppover mot Mekknøken. Noen skilter her og der, men for det meste skilter til andre lokale holdepunkter... Rundt 270 moh bar det ut på sti langs Morkaelva mot Litlvatnet. Stien krysset elva rundt 350 moh og fører nordøstover langs ryggen til Mekknøken. I grunn fin sti hele veien oppover. Da det flatet ut over 600 moh ble vi tatt igjen av en lokal mosjonist. Han hadde hastverk da han måtte rekke ned igjen til VM i fotball.

Toppen dukker fram.
Nydelig utsikt ut mot havet!
Toppen! Kristiansund ses bak.

Jeg og fattern prøvde å henge på i siste bakken til toppen. Her oppe var det fantastisk utsikt ut mot havet. Innover i landet var det ganske grått med mange tåkedotter rundt toppene. Sikkert en flott topp i perfekt vær. Minner litt om the scottish hills med vegetasjon hele veien opp og småstup i enkelte himmelretninger. Tok noen bilder før vi ruslet rolig ned igjen. Fattern hadde tatt på seg spanderbuksene i dag og sjekket oss inn på Thon Hotell i Kristiansund for natten. Vi starter raidet med luksusen og avslutter med felles madrass i bagasjerommet gitt...