Joggetur til Lingesetfjellet (01.06.2014)

Start point Sogndal Lufthavn Haukåsen (492m)
Characteristic Jogging
Ascents Dueskardhøgdi (986m) 01.06.2014
Lingesetfjellet (1,002m) 01.06.2014

Ønsket meg en joggetur uten at stigningen var altfor bratt, noe som det er ganske mye av i Sogndal. Så meg ut en tur til Lingesetfjellet fra flyplassen på Haukåsen. Parkerte på korttidsparkering (6 timer gratis) og jogga langs grusveien helt opp på Lingesetfjellet. Beina føltes tunge ut i starten, men de kom seg gradvis mer og mer. Kanskje det har med alderen å gjøre at det tar tid å få igang treskeverket? Fulgte deretter rødmerket sti til den store varden på Dueskardhøgdi som åpenbart er en populær topp skal man dømme etter antall besøkende i toppboka. Nådde toppen etter 49 minutter jogging fra start. Tok meg en ti minutters pause her. Var ikke alene på denne toppen i dag. Nydelig utsikt til alle kanter også. Da jeg skulle ta bilde fant jeg ut at batteriet var tomt på kameraet, så jeg ble nødt til å fotografere med I-poden. Litt synd, men fikk nå dokumentert bestigningen.

Jogget så over sporadiske snøflekker bort til høyeste toppen på Lingesetfjellet (Tallberghøgdi). Ikke like stor varde, og faktisk ikke like kul utsikt heller tross høyere primærfaktor... Tilbake igjen gikk det radig i utforbakkene og nådde bilen etter halvannen time på tur. En time raskere enn forventet. Grisevarmt i dag, så hadde jeg visst om en innsjø i nærheten skulle jeg lett tatt meg en dukkert.

Folksomt på Dueskardhøgdi.
Fra Dueskardhøgdi mot Lingesetfjellet og Storehogen.
Karakteristiske Bleia.
Innover mot Aurlandsfjorden.
Fra Lingesetfjellet mot Dueskardhøgdi.